
Ahogyan az
elmúlás és az örökhagyás témái az embert a legrégebbtől fogva foglalkoztató
kérdések voltak és maradnak, úgy az írott források között az egyik legrégebbtől
fogva ismeretes műfaj a végrendeleté. Miután pedig anyagi javakkal még a
legínségesebb körülmények között élő is bírt, igen sokan készítettek vagy
készíttettek maguknak végrendeletet a századok folyamán – adott esetben olyanok
is, akik nem éppen a nagy vagyonukról vagy gazdag életvitelükről híresek napjaink
köztudatában.
Az uradalmi
irattárakban, a községi gyűjteményekben, az acta
locorumok (egy-egy adott helység összegyűjtött, vegyes iratanyaga) és magániratok
között a többitől markánsan elkülönülő csoportot alkotnak a jobbágyi végrendeletek. Ezek a többnyire
rövid, és – néhány kirívó esettől eltekintve – a többségi forrásanyaggal ellentétben
magyar nyelven készült iratok jó néhány tekintetben kivételesen tiszta képet
adnak a korabeli emberek vagyoni helyzetéről, gondolkodásmódjáról, az őket
sújtó terhekről és kapcsolati hálóik összetettségéről egyaránt.
A jobbágyság
körében történő végrendelkezést számos jellemző körülmény különíti el a
társadalom egyéb rétegeinek hasonló rendelkezéseitől. Az első ezek közül
mindenképpen a jobbágyi birtoklás kérdése, azaz annak a megállapítása, hogy
egy, a földjéhez kötött, tulajdonlásában erőteljesen korlátozott, a
földesurával valamiféle meghatározott, de mindenképpen alávetett jogviszonyban
álló személynek egyáltalán miféle földi javai lehettek, amiről testamentumot írhatott.
A földje bizonyos részeiről (elsősorban az úrbéres földekről) ugyebár semmiféleképpen
sem rendelkezhetett, hiszen azokat a késői feudalizmus jellemző tulajdonhármassága
értelmében a jobbágy csak használta; rendelkezni felette legfeljebb a
haszonbérlőnek, birtokolni pedig
kizárólag a földesúrnak állt jogában. A jobbágyteleknek pedig sok egyéb része
van a szántóföldön kívül, ami a középkori gyökerű törvények szerint a jobbágytelekhez
tartozik, és amelyekre vonatkozóan ennélfogva a jobbágynak nincs szabad
örökítési joga.
![]() |
Halottas menet a 19. században. A temetéssel kapcsolatos szokások az újkorban sem változtak jelentősen. |
Egy másik
jelenség egyértelműen következik a jobbágyság társadalmi és műveltségbeli
helyzetéből éppúgy, mint az iskolázottságnak a 18. században tapasztalható
színvonalából. A legtöbb végrendelkező nem
tudott írni; a falusi iskolák sok esetben csak olvasni tanítottak, és olyan
gazdákkal, jobbágyokkal is gyakran találkozhatunk, akik csak a nevüket voltak
képesek papírra vetni, a többivel azonban már nem boldogultak el. A végrendelet
megírásának feladata így a községi notariusra
(jegyzőre) hárult, akinek jelenléte, a megfelelő tanúkkal egyetemben kellő jogi
tekintélyt nyújtott a végrendelkezés aktusának.
A harmadik
jellemző jegy a jobbágyság tradicionális kötelmeiben, a tiszteletre és engedelmességre
épülő feudális társadalom struktúrájával kapcsolatban érhető tetten. A 21.
század jelensége, miszerint a végrendelkező csupán azokra hagyományoz javakat,
akik vele személyes kapcsolatban álltak, a 18. században teljesen ismeretlen
volt – a jobbágyok vagyonkájuk tetemes részét
ajánlották fel ceremoniálisan bizonyos intézményeknek és személyeknek, így
elsősorban földesuruknak, az egyháznak vagy hitközségüknek, végül pedig –
vagyonos jobbágyok esetén – szolgálóiknak.
![]() |
Mészöly Géza Végrendelet című rajza egy jobbágyi végrendelkezés aktusát ábrázolja. |
A jobbágyi
végrendelkezések – ahogyan példának okáért Moyses Ferenc bicskei parasztpolgár
végrendelete 1782-ből (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 27–28) vagy özvegy
Gruiber Mátyásné Jónás Kataliné 1786-ból (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 43–44)
– gyakran rituális nyitóformulával indulnak: „Elsöbenis lelkemett ajánlom az örök Mindenhato Istennek, testemet
pedig az földnek, és az eö Férgeinek” / „Elsöbbenis lelkemett hagyom és ajánlom
az én Teremtö Istenemnek, testemet pediglen az földnek árnyékában örök nyugodalomnak”.
A nyitás után többnyire az első néhány tételben találjuk a felajánlásokat.
Szokás volt a földesúrnak borjút, tehenet vagy hasonló értékű jószágot adni, és
szinte bizonyos, hogy a végrendeletnek ez az első része tartalmazza az
egyháznak tett adományokat is (egy 1747-es végrendelet esetében 12 akó bort;
MNL FML Acta Locorum Bicske No. 2–3).
Az ezt követő
részekben a jobbágy már a rokonairól, szeretteiről emlékezik meg. A félszabad
jogállású társadalmi elemekre jellemzően az öröklésnek bizonyos esetekben – például
a föld örökíthetőségében – alapvetően gátat szabott a földesúr tulajdonjoga. A
jobbágy így elsősorban azokat a földterületeket örökíthette, amelyeket vagy
saját, verejtékes munkájával tett művelhetővé, így pedig földfoglalóként jogot
formálhatott rájuk (ezeket nevezzük indusztriális
– azaz szorgalmi – földeknek), vagy pedig azokat, amelyek valamilyen módon
kívül estek a földesúri birtokláson, így elsősorban a vásárolt földeket és a szőlőbirtokokat.
A 18-19.
századi jobbágyok végrendeleteiben gyakori, hogy csekély vagyonnal rendelkezők
mai szemmel nézve elhanyagolható tételeket sorolnak fel továbbadásra. Ritka és
jelentős forrásai ezek a gazdaságtörténetnek, ugyanis – ellentétben a conscriptiokkal (vagyonösszeírásokkal), dicajegyzékekkel (adóösszeírásokkal), bevallásokkal és földesúri összeírásokkal – a
kizsákmányolás ellen védő elhallgatástól, befolyásolástól mentes képet adnak a
jobbágyi vagyonról. Időről időre ugyanakkor (egy-egy módosabb gazda
elhalálozásával) jelentős állatállomány, ingóságok és szerszámok sokasága,
földek és készpénzvagyon cserélt gazdát. Az értéktárgyak általában drága vagy
csak nagy veszteséggel pótolható szerszámok és közlekedési eszközök (pl.
szekér); gyakorta ruhák vagy kelmék voltak. Ez utóbbiakat többnyire a
szolgálóknak vagy a velük „eleget fáradott” gondozó cselédeiknek,
szomszédjaiknak, komáiknak hagyták a jobbágyok. Ha készpénzről intézkedtek, az szinte bizonyosan valaminek az ára volt; a jobbágygazda meghagyta, hogy halála után
adják el a szőlejét, disznaját, marháját stb., és a befolyt összeget adják a kedvezményezettnek.
Végül pedig, sokat
elárul a végrendelkező személyek kapcsolatrendszeréről a kedvezményezettek
gyakran nagyon széles köre. A szűk nukleáris családon kívül a szomszédság,
rokonság, komaság sok esetben a legközelebbi hozzátartozókkal egyenlő
juttatásokban részesül (ugyanakkor arra is van példa – jelesen a már említett
1747-es végrendeletben –, hogy a végrendelkező éppen a saját fiát hagyja ki a
kedvezményezettek köréből). Külön kategóriát képviselnek a cselédek, szolgálók,
inasok vagy éppen a végrendelkező által kitartott „tisztes szegények” – az ő
ellátásuk erkölcsi kötelesség, egyfajta adósság, amit a halál előtt mindenképpen
le kell róni a lelkiismeret könnyítése céljából.
A végrendeletek
tehát láthatóan sokféle módon segíthetik a történeti kutatást. Véleményem szerint
legfontosabb erényük, hogy a közelgő halál kölcsönözte őszinteségre és az utolsó
jogerős közlés kényszerére alapozva pontosan világíthatnak rá gyakorta nehezen
vizsgálható társadalom- és gazdaságtörténeti jelenségekre is.
Tompa László,
doktorandusz
az ELTE
Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója
Ajánlott irodalom:
Az említett végrendeletek a Magyar Nemzeti Levéltár Fejér
Megyei Levéltárának székesfehérvári épületében találhatóak, a hivatkozott
levéltári jelzeten.
További bicskei végrendeleteket közöl teljes terjedelmében Jakab
István László, Bicske helytörténésze: Jakab
István László: Bicske története. Bicske, 1969.
A
jobbágyi birtoklásról és az indusztriális földekről ld. Kaposi Zoltán: Uradalmi
gazdaság és társadalom a 18-19. században. A vrászlói társadalom átalakulásának
folyamata. Budapest-Pécs, 2000.