2018. március 1., csütörtök

A Művelődéstörténeti Tanszék előzményei és harminc éve

1990 után Magyarországon több történész tanszék nevébe bekerült a művelődéstörténet, de mindmáig Karunk 1981-ben harminc éve alapított Művelődéstörténeti Tanszéke az egyetlen az országban, amely kizárólagosan viseli ezt a megnevezést. A mostani évforduló alkalmából a Tanszék három évtizedéről kívánok vázlatos áttekintést nyújtani, előjáróban pedig tudatosan a távolabbi múltba is tekintve, néhány nevezetes előzményre szeretném fölhívni a figyelmet. 

Hadd emeljem ki azt a fontos tényt, hogy az oktatás differenciálódásának és gazdagodásának folyamatában a kiegyezés korában mindkét tudományegyetemünkön – mondhatjuk így – kell időben (viszonylag korán) tanszékalapításra került sor. A művelődéstörténet első hazai tanszéke a kolozsvári Tudományegyetemen kezdte meg működését. Vajda Gyula (1843-1909) piarista paptanár 1880-ban a budapesti egyetemen szerzett magántanári címet Árpád-kori „művelődéstörténelem” tárgykörből, azonban hamarosan a kolozsvári rendház főnöke lett, majd a kolozsvári egyetemen 1888-ban rendkívüli, 1895. augusztus 18-án pedig „a magyar művelődéstörténelem” nyilvános rendes tanárává nevezte ki az uralkodó. (Az Eötvös Collegium alapítási okmányát ugyanezen a napon írta alá Ischlben Ferenc József.)
Egyetemünkön nem sokkal később 1898. január 19-én Békefi Remig ciszterci szerzetest, az MTA-nak akkor már levelező tagját, aki korábban az Árpád-kori magyar történelem magántanára volt, nevezték ki a magyar művelődéstörténet nyilvános rendkívüli tanárává. Békefi 1900-ban lett nyilvános rendes tanár. Miután azonban 1911-ben zirci apátnak választották, az év végén egyetemi állásáról lemondott. Helyének betöltésére csak 1914. július 16-án (alig két héttel a világháború kitörése előtt) került sor az evangélikus Domanovszky Sándor (1877-1955) személyében. A fiatalon a tudományos pályán gyorsan emelkedő Domanovszky a kinevezésekor a történelmi szeminárium vezető tanára és a Századok szerkesztője volt.
A mai alkalommal nem vállalkozhatom annak bemutatására, vajon mikor és mit értettek művelődéstörténeten, milyen elméletek és szellemi hatások befolyása alatt tanítottak ezen a címen. A hely- és időhiányhoz járul egyetemünk írásos forrásainak nagyarányú pusztulása. Tudnivaló, hogy 1956. novemberében a Vörös Hadsereg lövedékeitől lángba borult Országos Levéltárban az anyag jelentős hányada elégett. Békefit és Domanovszkyt sőt Vajdát munkásságuk meghatározó részeként középkorász voltuk, azon belül az Árpád-kori magyar történelem iránti érdeklődésük föltétlenül összekötötte, de mindhárman több korral és más-más témával is foglalkoztak. Domanovszky csaknem harmadfél évtizedes professzori működése – 1948-ig vezette a tanszéket – mindenképpen kedvezett az eredményes tudományos tevékenységnek és iskolateremtésnek. Élt is a lehetőséggel. Tudjuk azonban, hogy legkedveltebb területe a gazdaságtörténet volt. Ám az 1939/41-ben vezető szerkesztésével kiadott, páratlanul nagy létszámú munkacsoport tagjaival készült, öt kötetes „Magyar művelődéstörténet” tárgyának igen széles értelmezéséről vall. A mű hiányt pótolt, hiszen sem a milleniumi Magyarország története, sem a Hóman-Szekfű Magyar története nem tartalmaz kultúratörténetet. Domanovszky számos korabeli vezető történészt és más tudományterületek ugyancsak vezető szakemberét, továbbá tanítványait, volt hallgatóinak sorát nyerte meg szerzőnek. Az öt kötet máig történetírásunk legnagyobb teljesítményei közé tartozik.
Az 1910-es évek második felétől jelent meg a magyar szellemi életben a hungarológia. Értelmezéseinek változásában fontos állomása volt, egyszersmind a kor művelődéspolitikájából fakadó kezdeményezésként Domanovszky 1939-40. évi rektorsága idején kezdett működni Karunkon az Egyetemi Magyarságtudományi Intézet. Mivel jelenleg a Művelődéstörténti tanszék Karunkon szakgazdája a Hungarológia mesterszaknak, előzményként röviden erről is beszélek. A Magyarságtudományi Intézet tervezetét Eckhardt Sándor (1890-1969) irodalomtörténész, akkori dékán készítette el 1939. januárjában. Mai fogalmainkkal körülményes dolog intézményi voltát leírni. Akár kutatóintézetként, akár kutatócsoportként, vagy tanszékcsoportként határozzuk meg, nem járunk el egészen pontosan. Korábbi példákat nélkülöző, egyedi szerveződés volt ez a magyar nyelvvel, kultúrával és civilizációval foglalkozó tudományterületek egyetemi képviseletéből alakult munkaközösség. Tizenegy tanszéket (fonetikai, kelet-ázsiai, magyar irodalomtörténeti, magyar nyelvtudományi, magyar népiségtörténeti, magyar történeti, művelődéstörténeti, néprajzi, belső-ázsiai, embertani, török filológiai és magyar őstörténeti) valamint egy szemináriumot (a történeti) foglalt magába. Egyetlen fizetett munkatársat foglalkoztatott, ugyanakkor fiatal kutatói ösztöndíjakat és projekteket hirdetett, előadássorozatokat, valamint konferenciákat rendezett, könyveket és folyóiratokat adott ki, sőt munkája szélesebb körű megismertetésének, továbbá pártfogásának céljából társadalmi testületet is létre hívott. Profiljába tartozott a környező népekhez való viszony tudományos vizsgálata és humán területen a tudománytalan nézetek elleni föllépés is. Néhány év alatt, ráadásul háború idején párját ritkítóan élénk működést fejtett ki. Igazgató tanácsában Eckhardt és Domanovszky mellett a Kar további kiválóságai, Szekfű Gyula, Horváth János, Mályusz Elemér, Ligeti Lajos, Németh Gyula, Pais Dezső foglaltak helyet. Kormányzati támogatását a Magyarországot szorongató külső fenyegetésekkel szemben nemzeti identitását erősítő törekvésének köszönhette. 1949-ig állt fenn. Jóllehet működési szabályzatát a minisztérium ismételten jóváhagyta, költségvetési támogatást a háború után már nem kapott.
A felsőoktatás átszervezésével a tudományegyetemek kutató intézeti funkcióinak nagy részét az MTA vette át, a „burzsoá” tudományosság képviselőjének bélyegzett Művelődéstörténeti Tanszék és a Magyarságtudományi Intézet azonban jogutód nélkül megszűnt.
Ismert, milyen erős politikai-ideológiai felügyelet alá került a történettudomány, és benne megkérdőjelezhetetlenül központi szerepet kapott a politikatörténet. Ezért több mint két évtizedes szünet után 1970. körül merült föl ismét a magyarországi történetírásban, hogy több figyelmet kellene fordítani a műveltség, a művelődés történetének kutatására. A kissé lazuló politikai viszonyok éppúgy hozzájárulhattak ehhez, mint a máig nem befejezett tíz kötetes Magyarország történetének készülése és a diszciplínának nemzetközi viszonylatban érzékelhető megerősödése is. A művelődéstörténet fogalmáról és irányairól vita bontakozott ki, ami már a jelenlegi tanszéknek törte az utat, bár a megvalósulás csak tíz év után következett be. A tanszék alapításához ezúttal is – mint annyiszor – személyi konstellációk kellettek. Ezzel a megállapítással most éppenséggel nem azt kívánom elővezetni, hogy méltatlan személy került előtérbe, sőt ellenkezőleg: Németh G. Béla egyetemi tanár személyében neves tudós alapíthatta meg a mai Művelődéstörténeti Tanszéket. A tanítványi körét és munkásságát ismerő és becsülő kortársak szerint régen megérett a helyzet arra, hogy tanszékvezetőként fejthessen ki oktatói és tudományos tevékenységet. A tanszékvezetői helyet és az Egyetemi Könyvtár főigazgatói székét egyszerre nyerte el. Megtette, ami korunkban már ritkán fordul elő, hogy tanulmányban kifejtette nézeteit tárgyáról, a művelődéstörténet mibenlétéről, oktatási problematikájáról, előzetesen programot is adott. Tanszéki székfoglalójának tekinthető írása „Értelmiség, műveltségintegráció, művelődéstörténet” címmel  a Valóság 1981/4-es számában jelent meg. Meg kell jegyeznem, akkor a Békefi-Domanovszky tanszékre mint előzményre vagy jogelődre sem ő, sem más nem hivatkozott. Nem látszott taktikusnak újjáalapításról beszélni, nem látszott egyértelműnek, mi az, ami bírálható a diktatúra első éveinek döntéseiből.
Az új Művelődéstörténeti Tanszék néhány alapvető jellemzője az új bölcsészettudományi karon merőben szokatlannak tűnt föl. Diszciplináris volta eltért a legtöbb történeti szak kronologikus oktatási gyakorlatától, emellett tudományközi jellegével szintén egyedül állt. 1981. őszén egy teljes és egy félállású egyetemi tanár, Németh G. Béla és Hanák Péter, két docens Szegedy-Maszák Mihály és magam, valamint Gerő András tanársegéd kezdett az új szervezeti egységben oktatni. Az oktatók mindnyájan a tanszékvezető személyes kérésére pályáztak a meghirdetett álláshelyekre. A Piarista közi épület negyedik emeletének egyik csendes sarkában az onnan elköltöző Belső-Ázsiai Tanszék helyén kaptunk viharvert bútorokkal berendezett két oktatói és egy szemináriumi szobát.
A tanszéknek a tervezett új posztgraduális képzésben kellett volna az egyik főszerepet betöltenie, de ezt reánk alkalmazva sosem indították el. Nincs tudomásom róla, vajon készült-e egyáltalán konkrét tervezet. Az illetékesek az egyetemen és a minisztériumban egyaránt megfeledkeztek a gondolatról. Ezután hiába szerettünk volna az alapképzésbe bekerülni, mert ott lett volna a helyünk, egyelőre alkalmunk sem nyílott a több évtizede rögzült kronologikus struktúrába beilleszkedni. Németh G Béla a személyi ütközéseket elkerülendő, nem lépett be sem a történeti, sem az irodalmi tanszékcsoportba, szervezetileg közvetlenül a dékánhoz tartoztunk. Egy idő után a népművelés szakkal próbáltak házasítani bennünket, de ennek ellenálltunk. Csak speciális kollégiumokat hirdethettünk és nem doktoráltathattunk. Külön kézikönyvtárat sem fejleszthettünk, ügyintézőnk nem volt.
Ha panaszként hangzott volna, amit a tanszék első éveiről mondtam, gyorsan hozzáteszem, ez volt a helyzetünk árnyékos oldala. Nézzük a derűs oldalt! Alacsony óraszámunk következtében tudományos munkára sok idő maradt, amit nekem igazán sikerült eredményesen kihasználni. Kötött tanrendet nem dolgoztunk ki, nem volt miért, de újdonság voltunk s mert amit meghirdettünk, az első három-négy esztendőben csaknem minden szemeszterben mást, az jórészt hiányzott az akkori kari kínálatból, és nagyszámú hallgatóságot vonzott. A saját órák mellett legalább minden második félévben közös eszmetörténeti előadássorozatunk zsúfolt tanteremben hangzott el. Ha környezet és oktatás között létezik inspiratív kapcsolat, mi nem panaszkodhattunk a hiányára. Helyiségeink ugyan félre estek, de ablakunkból az egész épület leggyönyörűbb kilátása nyílott a Budai-hegyekre, a Várhegyre, a Gellérthegyre, a Dunára, az Erzsébet-hídra, előttünk a római őrtorony falaira és a gótikus apszisra, másfelől a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út enyhén ívelő vonalán a Keleti-pályaudvarig lehetett látni. Azt beszélték, államosítás előtt ezek a nyugalmas szobák a mindenkori piarista rendfőnöké voltak.
Kedvvel emlékszem vissza a kb. két hetente sorra kerülő tanszéki értekezleteinkre, amelyeken rendszerint érdekes szakmai viták és információcserék zajlottak. A tanszék lett a bázisa az MTA Művelődéstörténeti Bizottsága 19. századi albizottságának. Ennek előadói és vitaülései már korábban 1977-től elkezdődtek, különböző korosztálybeliek, de főként fiatalabb kollégák vettek részt rajtuk. A legfontosabb eredmény az önkényuralom koráról szóló, Forradalom után – kiegyezés előtt c. tanulmánykötet lett (1988). Emlékezetes élményünk volt – oktatóknak és hallgatóknak egyaránt – 1983-ban és 1985-ben egy-egy ausztriai, igen tartalmas tanulmányi kirándulás. Tanszékvezetőnk kapcsolatainak és magyar emigráns segítségnek köszönhettük, hogy Bécs városa és az ENSZ egyik bécsi hivatala vendégei voltunk. Úgy tudtuk, a szovjet blokkból elsőként fogadtunk el vagy fogadhattunk el ilyen meghívást.
Békés tanszéki életünket az zavarta meg, hogy 1986. tavaszán váratlanul elhunyt Mezei József irodalomtörténész, a XIX. századi magyar irodalom tanszékének tanszékvezető professzora. Számomra ugyancsak váratlanul Németh G. Béla pályázott megürült helyére, amit hamar meg is kapott, egyszersmind elhagyta az általa alapított tanszéket. Még inkább meglepett, amikor engem akart utódának. Erősen ellenkeztem, hiszen eredeti állapotomban jól éreztem magam, munkám volt elegendő. Az aktuális kari vezetés változatlanul nem rokonszenvezett létezésünkkel, nem titkolták, hogy legszívesebben megszűntettek volna bennünket. Ennek okát nehéz és talán fölösleges most részletekbe bocsátkozva találgatni. Annyi valószínű. hogy részint többen nehezen fogadták el a megszokott tanszék-hierarchiától úgymond „idegen” elemet, részint ha elfogadták, a Karon befolyásos érdekcsoportoknak más, nem Németh G. Béla lehetett a jelöltje az új tanszék élére. Mi viszont nem tartoztunk egyik csoporthoz sem. Helyzetünk hirtelen annyira megromlott, hogy végül Köpeczi Béla miniszter személyesen lépett közbe a tanszék megmaradása mellett döntve.
A következő évben mesterét követve, Szegedy-Maszák Mihály is elhagyta a tanszéket. Személyi állományunk szám szerint annyiban mégsem változott, hogy Németh professzor közvetlenül elmenetele előtt befogadott két tudományos munkatársat, Fábri Annát és Gereben Ágnest.
Az 1990-i politikai fordulat körüli mozgalmas években számos dolog hosszabb-rövidebb időre vagy végleg átértékelődött az egyetemen. Új lehetőségek nyíltak, addig nem várt döntések születhettek. Ezt a változásokkal telített időszakot igyekeztem kihasználni  a tanszék helyzetének megszilárdítására, különösen azután, hogy 1988-ban megszereztem a tudományok doktora címet, 1990-ben pedig egyetemi tanári kinevezést kaptam. 1992. tavaszán már kilenc oktató tartozott hozzánk. Egy levelező tag akadémikus, két nagydoktor, öt kandidátus és egy fokozat nélküli kolléga: Hanák Péter és Vörös Károly (mindketten fél állásban), Csorba László, Fábri Anna (akit időközben átvettünk oktatónak), Gereben Ágnes tud. főmunkatárs, Gerő András, Heiszler Vilmos, Tőkéczki László, (rajtam kívül). A gyorsiramú fejlesztést több tényező motiválta. Természetesen arra törekedtem, hogy mind létszámban, mind színvonalban megerősödjünk, azonban terveznem alig lehetett. Az új kollégák kiválasztásában a szempontjaim elsősorban úgy érvényesülhettek, hogy önállóan ritkán kezdeményezhettem, de a jelentkezők és az ajánlottak (protezsáltak) között igyekeztem én dönteni, ugyanis legalább kétszer annyian szerettek volna a tanszékre kerülni, mint ahányan végül idekerültek.
Hamarosan kollégánk lett Várkonyi Gábor és fél állásban Tallián Tibor, végül Kiss Gy. Csaba, de nyugdíjba ment Hanák Péter és elhunyt Vörös Károly. Interdiszciplináris jellegünket nemcsak megtartani sikerült, hanem tovább gazdagítani is. A tanszéket megpróbáltam a történelmi Magyarország és a Kárpát-medencei művelődéstörténet egészét oktató kollégákkal kiegészíteni. Időhatáraink a 18. század végén és a 20. század derekán rögzültek, földrajzi szempontból pedig a történelmi Magyarország határain túl nagyjából a Dunai Monarchiára, tágabb értelemben Közép-Európára terjedt ki a figyelmünk, ami elsősorban Kiss Gy. Csaba és Heiszler Vilmos vállalásainak volt köszönhető. Tallián Tiborral egy majdani zenetörténeti tanszékre is gondoltunk, ami a Művelődéstörténeti Tanszékből vált volna ki. Szerte a világon működnek hasonlók igényes bölcsészkarokon, de nálunk sosem, még Kodály Zoltánnak sem sikerült alapítania. (A kar mai Zenei Tanszéke egészen más céllal működik.) Zenetörténeti óráinkat általában élénk érdeklődés kísérte, pedig némi zenei tudás, vagy legalább általunk hirdetett előképző óra is kellett fölvételükhöz. Ám több okból ez az ötlet sem valósult meg. Nem hallgatom el, mert természetesen nyomott a latban, hogy Manherz Károly dékán igen mérsékelten támogatta törekvéseinket, és ha lényegesen gyengültek is a korábbi diszkrimináló ellenszenvek, nem tűntek el teljesen. Egy évtizeden át nem tudtunk új tanársegédet sem fogadni. Közben hosszabb távra stabilizálódott a tematikánk: az eszmetörténet mellett egyenlő súllyal a civilizációtörténet, kissé részletezve: életmód és mentalitás, mindennapi élet, kulturális intézmények története, szomszédnépi viszonylatban kulturális kapcsolattörténet, egyháztörténet, tudománytörténet, sajtótörténet, nőtörténet, természettörténet, historiográfia. Akkreditációjuk ma is érvényes, és igyekszünk is meghirdetni az órákat. Itt azért megjegyzem, hogy sosem, legutóbb az osztott képzés bevezetésekor sem sikerült a többször szóvá tett, a karon vagy inkább az intézeten belül a teljes profiltisztítást elérnünk.
A mai kedvezőtlen körülmények között szinte alig hihető, hogy a különben állandó takarékoskodás ellenére a 90-es évek utolsó harmadáig mennyi lehetőséggel élhettünk. Igaz, a pénzügyi fedezetnek csupán kisebb hányada volt egyetemi eredetű és állandóan szűkült a keret. Az ELTÉ-n kívüli forrásokat kerestük, így leginkább külső pályázatok és céltámogatások segítettek. Rendszeresen meghívhattunk hazai és külföldi vendégtanárokat, közülük most csupán John Lukácsot és VajaySzabolcsot említem. Nagy könnyebbséget jelentett a saját tanszéki adminisztrátor. Bővíthettük kézi könyvtárunkat, pianínót vásároltunk a zenetörténeti órákhoz, térképeket, audiovizuális eszközöket, számítógépeket szereztünk be.
Amint lehetett, 1989-ben beléptem a történész tanszék-csoportba, ezzel megszilárdult és kedvezőbbé vált a helyzetünk, könnyebben hirdethettük meg óráinkat. Ezek egy része közismereti kurzusként jelent meg a kínálatban, ami nagyszámú, de nem csak történelem szakos hallgatót vonzott, egyúttal új típusú feladatok elé állított bennünket. Új lehetőségként jelentkezett önálló programok alapítása. A „Magyar művelődéstörténet” és az „Egyháztörténet” gazdái lettünk. Mindkettő sikeresen működött. A programoknak azokra a kódjaira, amelyeken saját kínálatból nem tudtunk órát hirdetni, más tanszékektől kértünk kölcsön órát. Ugyanis bár meglehetős rendszertelenséggel, de nem ritkán föl-fölbukkantak művelődéstörténetinek és egyháztörténetinek minősíthető órák más tanszékek kínálatában, amelyeket magam tartottam számon. Máig sajnálom ennek az oktatási formának a megszűnését. Az évtizedekig háttérbe szorított egyháztörténet talpra állítását Gergely Jenő professzorral katolikus-protestáns munkamegosztásban vállaltuk. Sorozatnyi szakdolgozat, majd doktori értekezés, konferencia és kiadvány igazolja, hogy eredményesen teljesítettük.
A PhD képzésben indulásától részt vettünk. Bevezetése után nem sokkal kialakult az önálló Művelődéstörténeti program. Több év átlagában évente 8-12 jelentkezőből vehettünk föl doktorjelölteket, amivel a Történeti Doktori Iskola programjai között tartósan a létszám szerinti élmezőnyben helyezkedünk el. A képzést – jellege – miatt statisztikailag pontosan nem tudom áttekinteni.Nekem személy szerint sok örömet szerzett, szerez ma is a doktori program. Örülök, hogy tevékenyen kivehetem a részem, a kollégákkal kivehetjük a részünket ezen a szinten a jövő értelmiségének neveléséből. Akkor is ha sajnos voltak-vannak kudarcot valló hallgatók, vagy többen úgy tűnnek el a szemünk elől, hogy nincs tudomásunk további szándékaikról.
Az ezredforduló körüli évektől számítva még néhány eredményről szeretnék számot adni. A Trefort-kertbe költözés után végre elmondhattuk, egyetemi oktatáshoz méltó az elhelyezésünk. Megjelent több magyar és egy angol kiadásban is az általam szerkesztett „Magyar művelődéstörténet” című kötet (1998), a tárgykör Domanovszky nevezetes munkája óta a legterjedelmesebb, bár ahhoz képest jóval szerényebb összegző, és tankönyvként is használható földolgozása. Különben pályázat nélkül és rekord gyorsasággal, mindössze másfél év alatt íródott. Igaz, a Tanszéket ebben szerkesztőként és szerzőként csupán én képviseltem. Ugyanakkor indított kiadványsorozatunk sajnos nagy időközökkel, mindig más forrásokból fedezve látott napvilágot, de bízunk benne, hogy megjelenik majd a ránk következő időkben is.
Vezetésemmel 2000-2006 között több tanszéket magába foglaló két nagy művelődés- és társadalomtörténeti projekt eredményei tanúsítják kutató munkánk sikerét. Ugyanakkor ezek segítségével lehetett technikai felszereltségünket megtartani és bővíteni (gépek utánpótlása, technikai felszerelés, irodai ellátmány, segédanyagok). Együttesen mintegy 140 millió forintot pályáztam sikerrel, de közben fokozatosan elmaradt a külső előadók bevonásának lehetősége. Különösen az első pályázatot értékelem igen sikeresnek, amiért mindenekelőtt a résztvevő munkatársakat illeti köszönet.
A jelenleg oktató kollégák és akik már nincsenek a Tanszéken státusban, számos fontos és értékes művet írtak itteni munkájuk idején. Ezekre büszkék vagyunk.
A Tanszéken az utóbbi félévtizedben különböző okokból jelentős volt a személyi mozgás. Meg kellett válnunk az önálló tanszéki adminisztrátori állástól. Csorba László félállásba került. Tallián Tibor, Fábri Anna, Gereben Ágnes, a főiskolai kar fölszámolása során egy ideig hozzánk tartozó Csorba Csaba, majd legutóbb Kiss Gy. Csaba nyugdíjba mentek. Heiszler Vilmos kollégánk sajnos még előbb elhunyt. Pótlásukról először a huzamosabb ideig külföldön tartózkodók helyettesítőiként sikerült fiatalokat, volt diákjainkat, tanítványainkat alkalmazni. Rövid ideig részfoglalkozásúként volt kollégánk Hatos Pál, majd jelenleg is az Richly Gábor, Ablonczy Balázs, ifj. Bertényi Iván, Géra Eleonóra pedig adjunktusok. Dékán úr hatékony, megértő támogatását ezúttal is hangsúlyosan köszönöm. Kiss tanár úr nyugdíjba menetele után a varsói egyetemen lett professzor, de két hetes időközökben jelenleg díjazás nélkül nálunk is tart órát, ami különösen fontos közép-európai irányultságunk fenntartása szempontjából.
Az osztott képzés mint sok más tanszéket és területet, bennünket is új nehézségek elé állított. Lassan néhány tanulság levonható a bevezetéséből. Az egyik – szerintünk is az –, hogy a BA képzésben résztvevők ismeretszintje, szakmai tudása nagyon alacsony, de csaknem lehetetlen a hiányokat pótolni. Mivel az oktatáspolitika máig tartozik megmondani, mire alkalmas a hat félév után kapott oklevél, a hallgatók motiváltsága igen változó, vagy inkább gyenge. Ellenben az MA-ra fölvettek – legalább a mi Művelődéstörténet mesterszakunkon így tapasztaljuk – kiválogatódott, többségben ambiciózus hallgatók. Mi is rendszeresen szembe találjuk magunkat azzal a problémával, hogy kell útmutatás nélkül és a gyors lebonyolítás miatt hat félévre zsugorítva a BA-ban került akkreditálásra az egykor tíz féléves tanagyag jelentékeny hányada. Gyakran nem könnyű megállapítani, mi hiányzik a tudásból, mit pótoljunk, tanítsunk MA szinten. A Művelődéstörténeti Tanszékre kapott akkreditációt az interdiszciplináris Hungarológia mesterszak is, mely a Történeti, a Magyar Nyelv és Finnugrisztikai valamint a Magyar Irodalmi és Kultúratudományi intézetek keretében működik. Eddig mind a Művelődéstörténeti mesterszakra, mind különösen a hungarológiára jelentkezők nagy számából nyílott lehetőségünk felvételi vizsgán válogatni. A hungarológiáról azonban véleményt mondanunk egyelőre korai.
Aki Karunkon az elmúlt bő két évtizednek tanúja és átélője (túlélője) volt, főleg valamilyen szintű vezetőként, emlékezhet, mennyi ki nem érlelt reformtervvel, megvalósult változtatással, vagy megvalósulatlan ötlettel néztünk szembe, mennyi főleg kívülről érkező, nem mindig át- és végiggondolt impulzus ért bennünket s alighanem a mindenkori egyetemi és a kari vezetés is elkövetett meggondolatlanságokat vagy mulasztott. Ebből a szemszögből végigtekintve a Művelődéstörténeti Tanszék történetén, kis túlzással az a benyomásom, hogy szinte alig akadtak nyugalmasabb, megállapodott, erőösszeszedést, erőgyűjtést biztosító időszakok. Az egyetemi oktatás (és az oktatók), az egyetemi szféra tűrő és alkalmazkodó, egyben megtartó és megújuló, társadalmi és saját érdekérvényesítő képességét látom ebben folyamatosan megnyilvánulni. Azonban bizonyára végesek és nem kimerülhetetlenek ezek a tulajdonságok. Vajon lehettünk volna még eredményesebbek, ha az oktatástól és a kutatástól az esetleg fölösleges, talán elkerülhető viszontagságok által óhatatlanul elvonódó energiák és az anyagiak másként hasznosulnak?
Összegzésül megállapítható, hogy a Művelődéstörténeti Tanszék oktatóinak jelenlegi személyi és szakmai (oktatói, tudományos) összetétele biztatóan alkalmas a jövő feladatainak színvonalas ellátására. (Magamat közvetlenül nyugdíj előtt már nem számítom ebbe a körbe.) Végezetül ne vegye szerénytelenségnek a Tisztelt Hallgatóság, hanem a diszciplína és a kar büszkeségének, ha most is megemlítem, hogy tanszékünk és előzménye professzorai közül Békefi Remiget, Domanovszky Sándort, Németh G. Bélát, Hanák Pétert, Szegedy-Maszák Mihályt és engem az MTA a tagjai közé választott. Miért ne folytatódhatna ez a sor? A régebbi és a közelebbi múltra visszapillantva, bízom benne, hogy amikor valóban az egyetemtörténet tárgyává válik tanszékünk, a jövő historikusai méltán emelhetik ki – mai divatos szóval – sikertörténetünket, azt, hogy helyt álltunk, új színt, új szempontokat és ismereteket hoztunk és képviselünk az oktatásban, immár harminc éve gazdagítjuk a Bölcsészettudományi Kar tudományos kínálatát.

Prof. Dr. Kósa László MHAS
ELTE BTK Művelődéstörténeti Tanszék

(Archív anyag. Az előadás 2011. november 25-én a Művelődéstörténeti Tanszék fennállásának
30. évfordulója alkalmából rendezett tanszéki konferencia bevezetőjeként hangzott el)

Megj.: az illusztrációként felhasznált fotó a reformatus.hu weboldalról származik (pontos elérése: http://reformatus.hu/mutat/sokfele--erdeklodestol-hajtva/ Itteni megjelenése semmiféle anyagi célt nem szolgál, pusztán a szemléltetés eszköze.