2017. augusztus 23., szerda

"Suba subával, guba gubával" - I.

A magyar parasztférfiak ruhaviselete, "divata" az újkorban

Alföldi juhászember cifra subában
Blogunk korábbi két cikkében a divatról, mint jelenségről, valamint a kora újkor és az újkor Európájának és Magyarországának férfidivatjáról esett szó. Ha a divatot csupán abban az értelmében tárgyalnánk, ahogyan az előző írásokban definiáltuk – azaz a tehetős, módos emberek önkifejezéseként és a társadalmi normákhoz való illeszkedésüknek egyik módszereként tekintenénk rá –, voltaképpen elegendő is lenne pusztán az „úri divattal” foglalkozni. A csinosan öltözött férfiember korokon átívelő bemutatása azonban nem lenne teljes, ha a társadalom legnagyobb, legszélesebb rétegét, a parasztságot kihagynánk belőle. Ahogyan más társadalmi csoportok körében, úgy a magyar paraszti népesség körében is megvolt a hajlam (és sok esetben a mód is) a mutatós ruhák hordására, az államalapítástól kezdve egészen a 19-20. század fordulójáig, amikor a népviseletek lassanként kikoptak a mindennapi öltözködésből.


Honnan tudhatjuk?
A magyar paraszti férfiruházat – és azon belül a divat, amennyire ez a fogalom alkalmazható az agrárnépesség alapját képező jobbágyi rétegek körében – történeti vizsgálatához a forrásanyag különös figyelemmel történő megválasztására van szükség. Miután a hétköznapi öltözködés nem tartozik éppen a lejegyzésre méltó dolgok sorába, érthető módon nagyon kevés olyan, klasszikus értelemben vett történeti forrást lehet felhasználni a kutatáshoz, amely teljes képet tudna nyújtani a parasztság ruházkodásáról. Régészeti vagy muzeológiai leletanyagból szintén kevés áll rendelkezésre: a szegény jobbágyi népnek nem voltak olyan ruhadarabjai, amelyek számottevő értéket képviseltek, és az anyagok újrafelhasználásának ősi szabályai szerint is nagyon csekély az esély arra, hogy igazán régi öltözékre akadjon a kutató. Ilyen módon másfelé kell keresnünk azokat a forrásokat, amelyek akár részlegesen is kitérnek a középkori, kora újkori és újkori magyar parasztság viseleteire.
Toppeltinus Lőrinc Origines et occasus Transsylvanorum
című munkájának (1667) illusztrációja. A szász viseletű nemes
mellett álló, feltartott kezű magyar jobbágy az alapvető dara-
bokat: inget és gatyát visel - lábbeli nélkül
A felhasználható forrásanyagok között elsősorban a képi ábrázolásokat tekinthetjük bizonyító értékűnek. Ezek a legkülönfélébb módokon maradhattak fenn: utazók feljegyzéseiben, külföldre írt híradások illusztrációiként, kalendáriumokban vagy naplókban, krónikák miniatúráiban, sőt templomok freskóin és oszlopfőin egyaránt. A „mozdulatlan történelem” feudális kori felfogása nem tett különbséget a „múlt” és a jelen viseletei között, így számos esetben históriai vagy bibliai alakokat a műtárgy elkészítésének korára jellemző öltözékekben örökített meg – a középkori ruházkodás történetének vizsgálatához elsősorban ezek szolgáltatják a használható forrásmennyiséget. Később, az írásbeliség általánosabb elterjedésével valamelyest megszaporodtak azok a források, amelyek hitelesen bemutathatják a parasztság öltözködését: ezek között kiemelt jelentőségűek a különféle röpiratokhoz, könyvekhez és térképekhez mellékelt metszetek, amelyeken az ábrázolás fókuszában megörökített esemény, hely vagy személy hát- és előtereként előszeretettel rajzoltak le a munkájukat végző, utazó vagy más jellegzetes tevékenység közben megfigyelhető közrendű embereket. A tendencia évszázadokig folytatódik hasonló módon, a kora újkorban a fenti kétféle képanyagot leszámítva legfeljebb külországi utazók rajzai tanúskodnak a nép viseletéről. Az innen szerzett ismeretanyagot természetesen erőteljesen meg kell rostálni: a külhonból érkezett vándor, kereskedő, diplomata vagy katona ugyanis minden bizonnyal elsősorban a saját népe szokásaitól eltérő öltözködési normákról számol be, és így a magyar köznép öltözetei sokszor a valósnál idegenszerűbbnek látszanak.
Rózsa Sándor, a "hírös betyár" körözvénye
Az írásos forrásanyag konvencionális formái a legritkábban térnek ki a paraszti viseletekre. Írni főként az írással hivatásszerűen foglalkozók, deákok, papok, szerzetesek és értelmiségiek írtak, mellettük többnyire csupán nemesek, elvétve pedig (bár a későbbi századokban, így főleg a török kiűzése után egyre inkább) városi polgárok ragadtak tollat. A saját vagy családjuk ruházatáról leginkább az ország főurai tettek említéseket, ők is főképpen azért, mert a gazdagon díszített nemesi ruházat – főként értékmegőrzőként – tezaurációs (kincsfelhalmozó) célokat szolgált. Mégis – főként a városok hol teljesebb, hol töredékesebb módon megmaradt levéltári anyagában – találni olyan iratokat, amelyek egyértelműen a ruházat kérdéskörébe tartoznak. Ezek a céhszabályzatok, a boltosok listái és a városi árszabások, amelyek majdnem minden esetben kielégítő képet nyújthatnak az egyes ruhadarabok anyagáról és formáiról, sőt, gyakorta az alkalmazható díszítőelemeket is felsorolják. Meglepőbb talán, hogy az igazságszolgáltatás és a büntetés-végrehajtás céljait szolgáló iratok is tartalmazhatnak értékes információkat, különösképpen a körözvények, amelyek az eltűnt, keresett vagy proscribált (köröztetett) egyének személyleírásában általában hosszasan ecsetelik azok ruházatát, az utoljára náluk, rajtuk látott ruhadarabokat. Ritka alkalmakkor egyes települések (többnyire a belső ügyeikben messzemenő szuverenitást élvező városok) vagy nagyobb közigazgatási egységek ruharendeleteket is kiadtak, amelyekben szabályozták a lakosok, polgárok, jobbágyok viseletét. Kiemelkedő fontosságú ezek között az 1666-os zempléni rendelet „Az Paraszt emberek öltözetirül”, amely a legmesszebbmenő részletességgel leírja a korszak normáinak megfelelő szegény- és középparaszti viseletet, egészen az utolsó inggombig – leginkább azért, hogy a jogilag, társadalmi megbecsültségben a nemességtől nagyon távol álló parasztságot megkülönböztesse a hétszilvafás, bocskoros nemesek „atyafiságától”.
Szűcs Mihály árváinak osztálylevele (részlet)
Az öltözködéssel, főképpen az uradalmi- és házicselédek (de hasonlóképpen a jobbágyi lakosság) öltözködésével kapcsolatosan mindezek mellett nagy hasznára lehet a kutatónak az egyes települések helyi és uradalmi forrásanyaga, amely közt gyakorta találni hagyatéki leltárakat, inventáriumokat, végrendeleteket, amelyek az elhunyt vagyontárgyai közé tartozó ruhadarabokról vagy az örökül hagyott ruhákról is értekeznek. Főként a 18. század közepétől már igen sok végrendelkezésben jegyeztek fel értéket képviselő, generációkon keresztül öröklődő ruhadarabokat, amelyeket az örökhagyó többnyire gyermekeire testált. A bicskei Szűcs Mihály három árvájának 1785-ös osztálylevelében (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 16) szó esik egy 6 forintot érő mentéről, amelynek árán mindhárom gyermek osztozott. Ugyanott Kunstár István hagyatékában (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 24) – melyet, különösen szegény ember lévén, a mezővárosi tanács kirendeltsége írt össze – a két említésre méltó ruhadarabnak szintén a „viselt mentét” és a kötényt írták le.
Számadás a körmendi Batthyány-uradalom költségeiről,
amelyben a csizma ára 2 forint 50 krajcár - régen volt...
Az uradalmi anyagban elsősorban az elszórtan található számlák és költségvetések lényegesek: ezekben a cselédség kommenciójába (kialkudott bérébe) tartozó évenkénti, kötelezően kiadandó ruhamennyiséget veszik számba. Helyenként egyéb utalásokra is akadhatunk: a körmendi Batthyány-uradalom vegyes pénzszámadásai között példának okáért feljegyzik, hogy az „étek fogó” szolga 1721. március 31-én 2 forint 50 krajcárt kapott „egy pár csizmára” (MNL OL P 1323/11. d. No. 9).
Bizonyos, a kereskedelem, a politika, és főképpen a katonáskodás sodrától távol eső vidékeken, ahol a zárt paraszti közösségnek a széles nagyvilággal való kapcsolata a lehető legminimálisabb szintre volt szorítva, egészen a 20. századig megmaradhattak tájjellegű viseletek, akár a mindennapokban is. Az ilyen területek „népviseletének” vizsgálata már a néprajz tudományterületéhez tartozik, amennyiben azonban a társadaloméhoz és a gazdálkodáséhoz hasonló változatlanságot feltételezünk az öltözködésben is, az efféle maradványokból szerzett tapasztalatok a művelődéstörténész tudásanyagát is gazdagíthatják.

A paraszti „divatról” általában
A fenti forrásanyag (és az arra épülő, szerencsére manapság egyre terebélyesebb és jó minőségű szakirodalom) megvizsgálásával a paraszti öltözködés és a jobbágyi népesség körében megfigyelhető divat tekintetében biztonsággal tehetünk néhány általános megállapítást. Ezek az állítások jórészt tájegységtől függetlenül a teljes vizsgált korszakban (azaz a legtágabb értelemben vett „újkorban”, vagyis a 16. század derekától kezdődően a modernitásig) helytállóak.
J. N. Bauer képein balra: magyar kurtanemes, jobbra:
parasztember. A lényeges különbség a nadrágban, a
fejfedőben és a szűr díszítettségében mutatkozik meg
Elsősorban: a magyar köznép öltözködése korántsem esett olyan távol a nemesség vagy a „vitézlő rend” divatjától, mint azt első ránézésre gondolnánk. Ellentétben egyes nyugat-európai országokkal, a Magyar Királyságban a jobbágyi népesség, de különösképpen a kurtanemesek és az uradalmi vagy házi cselédek hasonló szabásmintákkal hasonló ruhadarabokat hordtak, mint a középnemesség; a különbséget inkább a felhasznált anyagok minősége, a díszítés és az egyes ruhaneműk kidolgozottsága jelentette. Bár léteztek a parasztságra kiváltképpen jellemző öltözetdarabok is (így például a suba vagy a bocskor), a mindennapi öltözködés alapelemei voltaképpen századokon keresztül ugyanazok voltak a társadalmi piramis legalján és közepén elhelyezkedő rétegeknél.
Ebből következik, hogy a „jellegzetes történelmi paraszti viseletnek” a nemesi öltözéktől való eltérését elsősorban a ruhaanyagok különbözőségeiben kell keresnünk. Míg a középkorban és az újkor nagy részében, egészen a legmodernebb időkig a magyar külkereskedelem luxuscikk-behozatalának tetemes részét az importtextília, a külföldről az országba hozott, drága kelme jelentette, addig a parasztság többnyire hazai, sok esetben házilag készített alapanyagokból csinálta (vagy csináltatta) az öltözetét. Kiemelten igaz ez a fehérneműre, de a felsőruházat és egyes presztízsértékű vagy valódi anyagi értéket képviselő ruhadarabok esetében is általánosnak látszik.
Betyárok csizmásan, puskásan, pitykegombos
dolmányban. A "betyárossan" öltözködő legényeket
robotmunkára, botozásra is ítélhette az úriszék
A másik lényeges eltérés a díszítettségben volt. A kora újkor és az újkor szabóinak szaknyelvében a „paraszt” szó a „dísztelen” jelző szinonimájaként élt: a paraszti viselet hagyományosan nem, vagy csak kevéssé volt díszes. A „cifra” köntösök, a zsúfoltan, rafináltan cikornyázott ingek vagy dolmányok, a híres „cifraszűr” még a 19. században is elsősorban a társadalom perifériáján élő, bűnöző elemek, a „lopók” és a betyárok rétegéhez kapcsolódott, és Magyarországon éppúgy, mint Európában sok más helyen, rendeletek tiltották a túlságosan megdíszített ruhák használatát.
A földművelésből élő, dolgozó parasztembert a vérével adózó módos nemestől a fentieken kívül mindenekelőtt az ékszerek hiánya különböztette meg. Az ékszerviselés a falusi társadalomban inkább a női öltözködés kiegészítő jelensége, ott is inkább értékmegőrző vagy ünnepi reprezentációs célzattal fordul elő. Nemesfémet, drágakövet sohasem találunk a jobbágyok vagyontárgyai között; ritka ékszereik csontból, rézből, átalakított pénzekből készültek, ha egyáltalán voltak.
Idős uradalmi béres, már mellényben
A hagyományos értelemben vett „divatnak” kevés alkalma volt beférkőzni az alapvetően nagyon tradicionális, a praktikumot a legtöbb esetben a külcsín elé helyező jobbágyi öltözködés keretei közé. Amikor mégis tetten érhető a felsőbb, nagyobb presztízsű, módosabb társadalmi rétegek ruháinak „leszivárgása” a földnép soraiba, az általában a cselédségen és a kommenciós munkásokon keresztül történik, akik a 18. századtól kezdve bérüket egyre többször követelik ruhában, „öltönyben”. A gazda (jórészt közép- vagy kisnemes, esetleg városi polgár) ilyenkor, hacsak a görög vagy más balkáni kereskedők konfekcióit nem választja, többnyire az elhordott ruhadarabjaiból ad a munkásának, akik így olyan öltözékekhez is hozzájuthatnak, amelyeket társadalmi státuszuk vagy vagyoni helyzetük máskülönben nem tenne számukra elérhetővé. Közismert, hogy a 19-20. században a divatosnak számító ruhadarabokat elsősorban a városi cselédek hordták haza a kelengyéikbe. Az előbbi állítást kiterjesztve: a tradicionális paraszti viselet akkor változik meg jelentősen (és többségében visszafordíthatatlanul), ha a falujából elszármazott jobbágy, paraszt olyan öltözködésbeli példával szembesül, amely a közvélekedésben nagyobb tekintélynek örvend, mint saját „népviselete”. Az egyik legnyilvánvalóbb példa a lobogós, bő gatya elhagyása: a 20. század elején ezt a katonaviselt férfiak kezdték, akik, „ha egyszer nadrágot húztak, soha többé nem vették fel a gatyát”.
A fentiekből kiviláglik, hogy a valódi „hagyományos paraszti viselet” elsődleges hordozói, továbbörökítői és finomítói a módos, többnyire egésztelkes jobbágyok, akiknek paraszti egzisztenciájuk elegendő megélhetést, öntudatos termelői mentalitásuk pedig elegendő védelmet nyújt a külső hatásokkal szemben. A gazdag paraszt, akinek megfelelően nagy darab föld van a birtokában, eltartja családját, nem kényszerül szolgálatba adni gyermekeit és a kereskedés sem mozdítja ki a falusi környezete zártságából, a legvalószínűbb mintaalanya a „paraszti divatnak”.

Tompa László
                               az ELTE Történettudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója

Ajánlott irodalom:
-          A mellékelt források a hivatkozott helyeken megtekinthetőek a Magyar Országos Levéltár megfelelő részegységeiben. A leközölt fényképekkel a szerzőnek semmiféle gazdasági vagy haszonszerzési célja nincs, azok kizárólag a téma illusztrálására szerepelnek itt, megjelenítésük jogi akadályokba nem ütközik.
-          A Nemzeti Múzeum és a Néprajzi Múzeum állandó tárlatai számos példát szolgáltatnak a tárgyalt jelenségekhez.
-          Bertényi Iván: A középkori művelődés. Ruházat. In: Magyar művelődéstörténet. Szerk.: Kósa László. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. 103-107. p.
-          E. Kovács Péter: Hétköznapi élet Mátyás király korában. Corvina Kiadó, Budapest, 2008.
-          Elsősorban rendkívül jól megválogatott képanyaga miatt értékes: A Magyar Divat 1116 éve. (1116 years of Hungarian Fashion). Szerk.: F. Dózsa Katalin. Budapest, 2012.
-          Flórián Mária: „A nép követte a szabást”. Folyamatok a magyar paraszti öltözködés alakulásában. 17-19. századi viselettörténeti adatok tükrében. Akadémia Kiadó, Budapest, 2009.
-          H. Balázs Éva – Krász Lilla – Kurucz György (szerk.): Hétköznapi élet a Habsburgok korában 1740-1815. Corvina Kiadó, Budapest, 2007.
-          Kósa László: A polgári társadalom korának művelődése I. A hétköznapi élet kultúrája. A tárgyi világ: lakás, öltözködés, táplálkozás. In: Magyar művelődéstörténet. Szerk.: Kósa László. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. 337-352. p.
-          Széles merítése és ismeretterjesztő jellege miatt különösen jelentős: Régi magyar öltözködés. Viseletek dokumentumok és források tükrében. Szerk.: Benyóné Dr. Mojzsis Dóra. Magvető Könyvkiadó, 1988.
-          Tóth István György: A magyar művelődés a kora újkorban. Magyaros viselet és nájmódi öltözködés: a női és férfiruházat. In: Magyar művelődéstörténet. Szerk.: Kósa László. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. 179-191. p.