Elegáns magyar urak Barabás Miklós egykorú képén |
II. A magyar nemesi viseletről
Ahogyan az blogunk egy korábbi cikkében ismertetésre került, a 19. század markáns változásokat hozott az európai divatban és általában az elegáns ember képének megítélésében. Ezek a változások többnyire szociokulturális okokkal magyarázhatóak, és egyes maradványaik (mint példának okáért az elegáns úriember öltözetének színtelensége, a nyakkendő formája és színe, a felesleges kiegészítőknek a fizikai munka kényszerének levetkőzését szimbolizáló megjelenése és meggyökerezése) olyan korokon átívelő, egyetemes értékkel bíró stílusjegyeket teremtettek, amelyek a mai napig uralják a férfiöltözködés alapvetéseit. A 19. század közepére főként Londonból kisugárzó és a nyugati műveltségű világ minden pontjára eljutó „gentleman” képe berobbant Európa marginális területeire is, ahol hamar gyökeret vert – konkurenciát csupán a nacionalizmus által táplált, főként a közép-kelet-európai régióban szárba szökő „nemzeti viselet” jelentett számára.
Ahogyan az blogunk egy korábbi cikkében ismertetésre került, a 19. század markáns változásokat hozott az európai divatban és általában az elegáns ember képének megítélésében. Ezek a változások többnyire szociokulturális okokkal magyarázhatóak, és egyes maradványaik (mint példának okáért az elegáns úriember öltözetének színtelensége, a nyakkendő formája és színe, a felesleges kiegészítőknek a fizikai munka kényszerének levetkőzését szimbolizáló megjelenése és meggyökerezése) olyan korokon átívelő, egyetemes értékkel bíró stílusjegyeket teremtettek, amelyek a mai napig uralják a férfiöltözködés alapvetéseit. A 19. század közepére főként Londonból kisugárzó és a nyugati műveltségű világ minden pontjára eljutó „gentleman” képe berobbant Európa marginális területeire is, ahol hamar gyökeret vert – konkurenciát csupán a nacionalizmus által táplált, főként a közép-kelet-európai régióban szárba szökő „nemzeti viselet” jelentett számára.
Ez az elsősorban
magyar, lengyel, orosz és balkáni jelenség, a régóta létező nemzeti ruházat
előtérbe helyezése az „idegen”, gyakran a nyugati „elnyomók” neveinek pejoratív
használatával megnevezett divattal szembeszegülő öltözködési forma országról
országra mást és mást jelentett. Általános jellemzőiként említhető, hogy
elsődlegesen a közép- és kisnemesség, valamint az értelmiség köreiben számított
elterjedtnek, valamint hogy az újító stílusjegyekkel szemben régi hagyományokra
támaszkodott, melyet részint a nemzeti hagyomány továbbélése vagy
újrafelfedezése, részint pedig annak a külföld véleményével (elsősorban ezeknek
a viseleteknek az egzotikus jellegére reflektáló kijelentésekkel) való
kölcsönhatása formált. Az alábbi írásban ezeknek a nemzeti öltözeteknek az
egyikét, a magyar nemzeti viseletet (ott is elsősorban a nemesi öltözetet és az
úgynevezett „díszmagyart”) vizsgáljuk meg részletesebben.
Egykorú rajz a Védegylet báljáról. Az urak viselete elsősorban magyaros sajátosságokat mutat - néhány mellénytől eltekintve |
A magyar nemesi
férfiöltözet (amely a polgári nemzet fogalmának kialakulásáig egész bátorsággal
tekinthető nemzeti viseletnek is) a magyar történelem távlatában is igen régre
visszavezethető forma. Leglényegesebb darabjai a középkor végén, a kora újkor
elején, és elsősorban a 17. században formálódhattak ki, amelyek fokozatosan
finomodva, a korok és változó ízlések igényeihez igazodva kapták meg a 19.
századból ismert, tipikus képüket. A ruhadarabok anyagát, szabását és viselésük
módját egyfelől a Magyar Királyságot ért különféle idegen hatások (közöttük is
elsősorban a török betörések, majd a Hódoltság kialakulása), másfelől pedig a
régi magyar mintakincs alakította ki. Mielőtt a 19. századi „tipikus”
díszmagyart vagy nemesi öltönyt közelebbről is megvizsgáljuk, érdemes tehát
ezeket a hatásokat sorra venni és kielemezni.
Elsősorban
fontos kihangsúlyozni, hogy a magyar nemesi öltözék katonaruha; a könnyűlovas, „huszáros” harcmodorhoz igazított
viselet, amelynek célja a kényelem, a szabad mozgás biztosítása és végső soron
viselője fizikumának kiemelése. E célból (illetve inkább ezekhez az igényekhez
igazodva) alakult ki a ruhák rövidülésének folytonos tendenciája, amely a
középkorias leplektől és hosszú, prémes köntösöktől egészen a rövid dolmányig,
a zsinóros nadrágig vezetett. Ezt a katonai öltözéket hordta általánosan a
nemesség, hosszú századokig, és ez különböztette meg a durva posztóban,
bocskorban, gatyában járó jobbágyságtól.
A 16. század
első felében, a magyar középkor alkonyán a tiszteletre méltó magyar nemesember
viselete hosszú ideig súlyos, nehéz anyagból készült, nagy ruhadarabok
összességét jelentette. Alapvető darabjai (amelyek végső soron éppen annyira
változatlanok maradtak, mint a korábbi cikkben már említett nyugati ruhahármas)
a nadrág, a dolmány és a mente. Ez utóbbi a rendkívül hosszú, nehéz felsőkabát,
amelyet díszes csatozás, zsinórozás és különféle hímzések díszíthettek. Alatta
a dolmányt hordták, amely már inkább a testre igazított, bár még mindig igen
hosszú ruhadarab volt, szintén sok és sokféle dísszel terhesen; ez alatt az
ing, majd később a kötéllé csavart nyakkendő foglalt helyet. A harmadik darab,
a nadrág, talán a legkevesebbet változott az összes között – mindig igen szűk,
combra simuló maradt, hosszú szárát a csizmába tűrték. A csizma maga is igen
lényeges, státuszjelző ruhadarabnak számított, parádés változatai különféle
színekben, de elsősorban sárgában (szattyáncsizma) pompáztak, és még a gyalog
nemesek is sarkantyút kötöttek rájuk. Az egész öltözet kiegészítőiként
szerepeltek a különféle, ruhán hordott, felerészben ékszernek számító díszek
(így példának okáért a rézből készült, sokszor aranyozott, rendkívül nagy
pitykegombok, a mentecsat, valamint a kucsmán, süvegen viselt forgó, a belé való
tollakkal. A valódi gavallér ember természetesen fegyverben járt, még
ünnepélyre is, ahogyan azt többen a Magyarországra látogató döbbent nyugati
utazók közül megjegyzik; ezek eleinte valódi, éles, később már csupán a
reprezentációt szolgáló darabok, fringiák, kardok, fokosok voltak.
Nádasdy Ferenc egész alakos festményen. Jól megfigyelhető az egyformára szabott saruszerű papucs és a csákóra vágott dolmány- és menteszárny |
A fent felsorolt
módon összeállított öltözék a kora újkor folyamán sokat finomodott, változott,
hogy később, a 18-19. század fordulóján elnyerje véglegesnek mondható formáját.
Elsősorban török hatásra a 17. században még igen gyakoriak voltak a papucsok
és a ma félcipőnek mondott, alacsony szárú cipők; ezek talpát, a kor szokásai
szerint, nem jobb vagy bal lábra, hanem egyformára szabták a suszterek,
csizmadiák. A bőrmegmunkálás finomabb fortélyai különben is török (azon keresztül
pedig perzsa, arab) eredetűek; a szakma szókincsében máig szerepelnek törökből
átvett szavak (szattyán, karmazsin, csiriz, dikics).
Jellegzetesen
keleti, valószínűleg szintén török hatásra a ruházatba illeszkedett formák még
az úgynevezett „csákóra vágott” dolmányszárny, ez a ferde szabásvonal az ingen
viselt ruhadarabon, illetve szintén a dolmány ujján található „kutyafül” vagy
„leffentő”, amely lehajtva a kesztyűt helyettesítette.
Ami a ruhák
anyagát illeti, azokat főként posztóból készítették, olyan anyagfajták és
importált nyerstermék felhasználásával, amelyek a mai kor emberének szinte
teljesen ismeretlenek. A rása, a fajlondis, a septu, az iskarlát vagy a
karasiaposztók a változatosságon felül egyértelmű rang- és vagyonjelző funkciót
is elláttak. Fontos anyag volt még a bársony, a csizmákhoz és lábbelikhez
használt kordoványbőr, illetve a részint odahaza vadászott, részint külföldről
importált vadak prémjei, elsősorban róka- és medveprémek.
A tradicionális
magyar nemesi viselet célja elsődlegesen természetesen a rang és a társadalmi
státusz jelzése volt. Általában elmondható, hogy minél idősebb, tekintélyesebb
volt valaki, annál több és hosszabb ruhát viselt magán, és a színek (amelyek
közül a fiatalság az élénkeket, a karmazsint, a kéket és a sárgát kedvelte)
annál sötétebbek, jellegtelenebbek lettek. Igen árulkodó volt az urak között az
arcszőrzet viselésének formája is – szakálluk csak a megállapodott, tekintélyes
embereknek, de közöttük is nagyon sokáig csak a nemeseknek volt, bajusz már
minden fiatalembernek kijárt; a teljesen tisztára borotvált arcot a magyar
nemesség még a 19. században is külföldiesnek, „németesnek” titulálta.
Korábban már szó
esett arról, hogy az idők során a férfiruházat darabjai egyre rövidültek; ez
vezetett a nadrág egyre művésziesebb kidolgozásához, elsősorban a sűrű
zsinórozás megjelenéséhez, amely a 19. századra szintén a magyar nemesi
öltözködés integráns része lett. De rövidült a dolmány is, szárnyai egyre
többet fedtek fel a combokból, és az öltözet fontos kiegészítője lett a
gazdagon hímzett, művésziesen kidolgozott öv, melyet tradicionálisan szintén
keleti mintára, sálszerűen kötöttek a derék köré. Az egyre kurtább mentét,
melyet nyáridőben elvi lehetetlenség volt folyamatosan viselni, már a 17.
században „panyókára” hordták a hónalj alatt, félvállra kötve, és igen nagy
hasznát látták a díszes mentekötőknek, mentecsatoknak. Megcsappant a fejfedő
mérete is; a korábbi nagy, prémes kucsmákat lassan felváltotta a kisebb, ám nem
kevésbé díszes és szintén ékes forgóval hordott süveg.
Andrássy Gyula gróf reprezentatív teljes díszmagyarban - dolmány, mente, kard, díszes nadrág |
A 19. század
elejére a később díszmagyarnak nevezett magyar nemesi viselet paradigmái
megszilárdultak, annyira, hogy végeredményben még a Horthy-korszakban is
változatlanok maradtak. A jellegzetesen reprezentatív alkalmakkor (így például
beiktatásokkor, koronázáson, esküvőkön, keresztelőkön, temetéseken) felöltött
„teljes díszmagyar” ekkorra a következő darabokból állt: viaszkolt rövid szárú
csizma, lehetőleg minél szebben pengő, „talléros” sarkantyúkkal; zsinóros szűk
nadrág; a testen viselt ingre húzott, ugyancsak szűk, sújtásos és zsinóros
dolmány; szintén zsinóros és sújtásos, rövid, prémes mente. Ehhez járultak még
a különféle kiegészítők: díszkard, pitykegombok, láncok és mentecsatok, süveg
és forgó, valamint a különféle gyűrűk, anyagukban és köveikben többnyire
harmonizálva az öltözék többi részével.
Széchenyi István "felháborítóan" külföldies cilinderben, köpenyben |
A magyar
főnemesség, megjelenésének valóban mértékadó pillanataiban, szinte kivétel
nélkül ilyen módon öltözött, de a „magyaros” viseletet otthon is tartotta,
vidéki kastélyaiban és városi palotáiban egyaránt, és igen merésznek számított
az a főúr, aki ettől lényegesen eltért – példának okáért Széchenyi István,
akinek egy alkalommal felöltött angol cipőjét egész Pest megbámulta. Ugyancsak
nagy megbotránkozást keltett a külföldről hazatérő Kossuth Ferenc, nem csupán
kényelmes alkatával és különös foglalkozásával (mérnöknek tanult), hanem
teljesen polgári viseletével is, amelyet a fogadására kiözönlő magyar urak a
magyaros szellemmel összeegyeztethetetlennek tartottak.
Hagyományos szabású attiladolmány |
A díszmagyar
viselése természetesen nem lehetett elvárás a széles úri rétegek számára, már
csak azért sem, mert egy teljes díszmagyar elkészíttetése rendkívül költséges
mulatság volt. A kis- és középnemesség, a honoráciorok, valamint a nemzeti
érzelmű városi értelmiség (így elsősorban az írók, újságírók és az egyetemi
ifjúság) tehát arra törekedett, hogy olcsóbb ruházatában legalább másolhassa az
arisztokrácia nemzeti öltözködését. A nadrág és dolmány ezekben a rétegekben is
dívott, szabása gyakran (és tendenciózusan egyre gyakrabban) keveredett a
nyugati szabásmintákkal, díszítéseiben a nemesi zsinórozás, a pitykék és
gomblyukak utánzása figyelhető meg. Csizmát ők is szívesebben hordtak, mint
cipőt, és ritka eset volt, ha valamelyikük bajusz nélkül jelent meg a
társaságban. Ahogyan ez a felerészben nemzeti, felerészben polgári
divatirányzat a reformkorban, majd később a dualizmus korában egyre nagyobb
teret nyert, úgy alakultak ki az új felöltőtípusok, a különböző dolmányfajták,
amelyek többnyire valamely történelmi alakról kapták a nevüket (Attila, Zrínyi).
Ferenc József magyaros zsinórozású huszáregyenruhában, Barabás Miklós 1853-as festményén |
Ez a fajta
névadás korántsem volt szokatlan, sőt, voltaképpen a 19. századi magyar divat
egyik fontos sajátosságára mutat rá. Az öltözködés ugyanis már az előző
századokban is messze túlmutatott a puszta praktikumon, de a vagyoni és
társadalmi státusz érzékeltetésén is – ez előbbiekkel együtt a politikai
hovatartozás, a „pártállás” kifejezőjévé lett és az is maradt, végig a
premodern magyar történelem folyamán. Változatos módokon lehetett állást
foglalni egy-egy politikai meggyőződés mellett, és a kalap-, dolmány- vagy
szakállviselet éppen olyan érzékletesen tudott szólni az úriember
nézőpontjáról, mint az országgyűléseken, megyegyűléseken, korteshadjáratokon
vagy más hasonló helyen hangoztatott szónoklatok. Szinte minden időpillanatban
megfigyelhető valamiféle kettősség a külcsínben kifejezett pártérzületekben –
ellenzéki puhakalap harcol az aulikus keménykalappal, egymásnak feszül a
tüntetően bécsi és a tüntetően nemzeti öltözék, összeakaszkodik a
ferencjóska-bajusz és a Kossuth-szakáll. Az öltözékek politikai célú
felhasználása időnként tervezett módon is megvalósulhatott – példának okáért a
Bach-korszakban, amikor a hivatalviselő Bach-huszárok idegenségüket a
tradicionális magyaros felöltözéssel próbálták ellensúlyozni. Ferenc József
császár néhány évvel Világos és Arad után magyar huszáregyenruhában festtette
le magát, ezzel is kívánván hangsúlyozni az országhoz való kötődését (és végső
soron az uralkodásra való jogosultságát).
Talán sehol sem
szembetűnőbb a politikai hovatartozás öltözködéssel való kifejezése, mint a
szabadságharc leverése utáni önkény idején felöltött gyászmagyarban – a
hagyományos nemesi gyászöltözet folyamatos, provokatív hordásában. Ez a
gyászviselet elsősorban a hagyományos ruhadarabok fekete változataiból állt,
amelyhez úgynevezett „gyászékszerek” tartoztak hozzá, melyeket általában
importált, sötét féldrágakövekből – vagy a tehetősebbek oxidált ezüstből –
készíttettek el. A hagyományos magyar gondolkodás különbséget tett a „nehéz
gyász” és a „könnyű gyász” között – ez utóbbinál, mely sokszor igen hosszan,
évekig eltarthatott, már megengedett volt a sötétszürke, szürke viselete is.
Mindent
összevetve, a 19. századi Magyarország úri viseletei két forrásból
táplálkoztak: részint a globalizálódó világból beszüremlő új divatból, a
gentleman stílusából, amely az idők során egyre megengedhetőbb és elterjedtebb
lett, más részről pedig a magyar nemesi öltözködés évszázados hagyományaiból.
Ezek a hagyományok elég rugalmasnak bizonyultak ahhoz, hogy (meglovagolva a
nacionalizmus hullámait és a politika időnkénti igényeit, ahogyan például
Kossuth és Batthyány Kázmér Védegyletében volt látható) formakincsüket, sőt,
magukat a ruhadarabokat is átörökítsék egy változó társadalom ízlésvilágába.
A fenti
megállapítások természetesen pusztán az „úriemberek” lassan táguló, nemesi és
polgári rétegére vonatkoztathatóak. A társadalom tömegeit adó parasztság
ismételten jó néhány évtizeddel lemaradva követte az ország elitjét – 19.
század végi, 20. század eleji szimbolikus „kivetkőzése” végső soron a feudális
Magyarország elmúlásának jelképe.
Ajánlott
irodalom:
- F.
Dózsa Katalin: A kékfestő az „úri divatban”. In: Megbámulni és megbámultatni.
Viselettörténeti tanulmányok. Szerk.: F. Dózsa Katalin. L’Harmattan Könyvpont
Kiadó, 2014. 191-198. p.
- F.
Dózsa Katalin: A magyar nemesi viselet mint udvari díszruha. In: Megbámulni és
megbámultatni. Viselettörténeti tanulmányok. Szerk.: F. Dózsa Katalin. L’Harmattan Könyvpont Kiadó, 2014. 177-190.
p.
- F.
Dózsa Katalin: A polgárosodás kezdeteinek hatása a viseletben. Férfi és női
divat 1778-1818 között. In: Megbámulni és megbámultatni. Viselettörténeti
tanulmányok. Szerk.: F. Dózsa Katalin. L’Harmattan Könyvpont Kiadó, 2014.
219-264. p.
- F.
Dózsa Katalin: Öltözködés és divat Széchenyi István gróf korában. In:
Megbámulni és megbámultatni. Viselettörténeti tanulmányok. Szerk.: F. Dózsa
Katalin. L’Harmattan Könyvpont Kiadó, 2014. 268-287. p.
- F.
Dózsa Katalin: Letűnt idők, eltűnt divatok 1867-1945. Gondolat Kiadó, 1989.
- Flórián
Mária: Az öltözködés rendszerei: táji tagolódás, viseletcsoportok. In:
Magyarország társadalomtörténete a 18-19. században. 2. kötet. Budapest, 2004.
110-124. p.
- Hajdu
Tamás: A kismagyar. Budapest, 2008.
- Kósa
László: A polgári társadalom korának művelődése I. (A XVIII. század végétől
1920-ig) A hétköznapi élet kultúrája. In: Magyar művelődéstörténet. Szerk.:
Kósa László. Harmadik kiadás. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. 337-352. p.
- Nagy
Rózsa: Magyar viselet a XVIII. század végén és a XIX. század elején.
Művelődéstörténeti értekezések, 63. szám. Budapest, 1912.
- Paládi-Kovács
Attila: Kisnemesi társadalom és kultúra. In: Magyarország társadalomtörténete a
18-19. században. 1. kötet. Szerk.: Faragó Tamás. Budapest, 2004. 166-190. p.
- Tóth
István György: A magyar művelődés a kora újkorban. In: Magyar
művelődéstörténet. Szerk.: Kósa László. Harmadik kiadás. Osiris Kiadó, Budapest,
2006. 165-249. p.
- Velkey
Kinga Margit: A gyász illemtana. A gyász illemtanának és a halálképnek a változása
a 19-20. században. Megtalálható az
alábbi linken:
http://epa.oszk.hu/02000/02002/00044/pdf/EPA02002_kharon_2012_4_46-53.pdf