2017. január 30., hétfő

Két világ határán

Otthon, külföld, távolság, határ – közszájon forgó szavak a mai napig, jelentésük annyira egyértelmű, hogy többnyire el sem gondolkodunk azon, mit jelentenek számunkra. Általános definíciót valószínűleg egyikről sem sikerülne elsőre alkotni – ha pedig nekünk, a 21. század embereinek ez nehezen megy, még sokkal bonyodalmasabb belegondolni, mit jelentettek ugyanezek a fogalmak a régmúlt Magyarország embere számára.

Fejlett technológiára épülő századunkban mindennapos dolog az utazás, gyakran az igen hosszú utazás is – számos munkavállaló ingázik, a cégek ügynökei napi szinten lépik át az országhatárokat, és ha valaki felszáll egy repülőre, a szó szoros értelmében egy nap alatt körbejárhatja a világot. Talán ezért is nehéz megérteni az iparosodás előtti társadalmak viszonyát a szülőföldhöz, a mozgáshoz és a korlátokhoz, amelyek között az emberek leélték az életüket. Ahogyan sok más egykori társadalmi jelenség esetében tapasztalhattuk már: mai perspektívánk, amely léptékeiben messze felülmúlja a korábbi századokban élt emberekét, megakadályoz abban, hogy valós, ősi kereteik között értelmezhessük az otthon, az „idegen” és a határ fogalmát. Ezáltal természetesen pontatlan lesz az összes olyan, általunk alkotott kép, amelyben az említett dolgok szerepet játszanak.
A mostani írásban a fenti fogalmak egyike, a határ kérdéskörét járjuk körbe. Itt természetesen nem a földrajzi vagy politikai értelemben vett „országhatárra” kell gondolni; ez a fogalom általában el sem jutott a preindusztriális Magyarország átlagos lakosának gondolkodásáig. Elsősorban azt kell leszögezni, hogy a Magyar Királyság történetének legjelentősebb részében (körülbelül egészen a 19. század második feléig) az emberek sokkal kisebb világban és körben gondolkodhattak, cselekedhettek és élhettek, mint azután.
Ennek a jelenségnek sokféle oka volt: elsősorban közéjük sorolható a közlekedési eszközök és lehetőségek fejletlensége és az utak sokak által emlegetett borzasztó állapota. Ugyanakkor, az elsőként említett okkal kölcsönhatásban, közrejátszott a bezártság érzetének kialakulásában a belső kereskedelmi kapcsolatok lokális jellege, valamint a társadalom túlnyomó többségét adó falusi népességnek alapvetően önellátásra termelő gazdasági struktúrája.
Mindezek odáig hatottak, hogy a középkori és újkori parasztember szűkebb pátriájából még akkor sem mozdult el, amikor lehetősége lett volna rá: látóköre legtöbbnyire a legközelebbi vásáros helyig, helyismerete a faluja határához közel lévő falvakig terjedt, és ezeken a korlátokon túl mindkettő gyorsan homályosodott – a távoli tájakról katonák, diákok, átutazó mesterlegények, kereskedők és vándorló koldusok által hozott ismeretek a népmesék ködös egységébe olvadtak bele. A messzi vidék: ismeretlen, vadon táj, Óperenciás tenger, Üveghegy, sárkánybarlang; a közeli környék: falvak és városok, folyók és tavak – ezeket pedig a „kisvilágot”, az otthont jelentő falutól egy különös, senkihez sem tartozó, semmilyen törvény alatt nem álló sáv, a határ választotta el.
Határon itt elsősorban az „egyik civilizált világot” a „másik civilizált világtól” elválasztó területet érthetjük. A szembenállás hasonló ahhoz, amilyen az ókorban és a középkorban megkülönböztette a települést a vadontól, az „erdőtől” – az elsőben az ember törvényei, a rend, a tekintély és a szabályozottság uralkodik, míg a másik a természeti törvények (vagy törvénytelenségek), a rendezetlenség, a káosz és a vadság hazája, ahol embernek nincs keresnivalója.
Ilyen törvény nélküli hely volt az írott magyar történelem kezdetétől fogva a falvak és a hozzájuk tartozó földek (illetve tulajdonképpen bármi: a ház, a kert, az árok, a ruha, az emberélet) határa, amelyet babonák, félelmetes hiedelmek és szent tiltások öveztek, egészen a hagyományos paraszti-falusi társadalom lassú jellegvesztéséig. Eltekintve minden más „határfajta” és „határátlépés” tárgyalásától, amely merőben néprajzi-szociológiai jellegű területre vinne, vizsgáljuk most meg a szűkebb értelemben a föld és a falu szélének tekintett határsávot!
Az ördög az út szélén, a senki földjén kísérti
meg a lovagot Dürer 1513-as fametszetén
A feudális korban a határ – amelyet sosem egy vékony, önmagába visszatérő görbének, hanem időnként igen széles sávnak kell elképzelnünk – legfontosabb jellemzője, hogy, ellentétben tulajdonképpen minden más földterülettel, a szó szoros értelmében senkié, a senki földje. Ez a gazdátlansága, amely élesen szembeállítja akár a környező területekkel is (elvégre a föld az uraságé vagy a paraszté, a falu a közösségé, a kastély szintén a földbirtokosé, a templom az isten háza, stb.), már önmagában bizonyos nyugtalanságot, ellenérzést szül vele szemben. Ürességében, elhagyatottságában sem lakatlan: lakói (vagy legalábbis rendszeres használói) a pásztorok, akik rajta legeltetnek, a gyógyfüvet szedő öregasszony, a csősz vagy akár a hóhér, akinek a faluban, mezővárosban, városban nincsen maradása, háza messze esik a többiekétől. Valamennyien a szűk, összetartó, középszerű és az idegennel szemben ellenséges közösségen kívül eső, marginális személyek – varázslók és garabonciások. De az emberen kívül más is lakja a határt: sokféle vad és madár, sőt, halottak is – az itt elföldelt, keresztényi temetést nem érdemlő emberek (öngyilkosok, gyilkosok, kereszteletlen gyermekek) kísértetei, küldött farkasok, visszajáró lelkek, boszorkányok és maga az ördög, aki, szintén hosszú múltra visszatekintő hagyománynak engedelmeskedve jelenik meg a keresztutakon, az eresz alján, a falu szélén – két világ határán.
A határ tehát mágikus hely, amely nem csupán köztes helyzete, hanem általában elhagyatottsága miatt is különösképpen alkalmas a varázslásra és más törvényeknek engedelmeskedik, mint az ember építette falu vagy az ember által formált szántóföld. A paraszt földje határát járja körül, amikor varázslatos ráolvasásaival elűzi róla a kártevőket, de a határba mennek ki a többi varázslók is mind; itt kötnek alkut az ördöggel és innen küldenek rontást mások birtokára. Védekezésül az itteni rontó hatalmak ellen ajánlatos imádságokat mormolni vagy keresztet vetni; a kereszt jelét építik is a határban, kő- és fakeresztek, kápolnák formájában, amelyek a kaotikus, rendezetlen világba a rendet (vagy annak valamiféle látszatát) hozzák.
A paraszti társadalom azonban megtanult együtt élni ezzel a világgal, amelynek koncepcióját önmaga termelte ki, és megtanulta ki- és felhasználni a falu hivatalosan senki által sem használt peremvidékét. Minthogy a határra nem vonatkoztak a földesurak törvényei, szerződései és urbariumai, itt olyan tevékenységek is megengedhetőek voltak, amilyenek másutt törvénybe ütköztek – így például a határban álltak a nagyvad elejtésére szolgáló veremcsapdák, amikor pedig a nagyvad vadászata szerte az országban úri monopólium volt. Itt cseréltek gazdát a kétes úton szerzett javak: a határ az orgazdák, csempészek és tolvajok „munkahelye”. Sőt, a határban az isteni törvényeknek sincsen akkora kényszerítő ereje, mint másutt – így eshetett, hogy a falusi emberek, jobbágyok, akiknek sok esetben hivatalos parancs tiltotta a káromkodást, a határban szitkozódásra, akár istenkáromlásra is fakadtak.
Határjárás részlete 1759-ből,
a bicskei Batthyány-tiszttartóságból
Sehol sem látványosabb ez, mint a határ kutatására legalkalmasabb dokumentumokban, az úgynevezett „határjárásokban” (metalis inquisitio). Ezek a becses iratok többnyire a földesúr vagy a vármegye parancsára készültek; többségében sebtiben firkált jegyzőkönyvek eredetijei és átiratai, amelyeket a határba kiszálló és azt körüljáró alispán vagy szolgabíró íratott a notariussal (jegyzővel), számos hiteles tanú jelenlétében. Céljuk, hogy az uradalmi gazdálkodásnak és a falu belülről szabályozott gazdaságának folytonosságát biztosítsák a földek és a település határainak lehetőség szerint pontos körülírásával. A vármegye emberei természetesen nem ismerhették pontosan a határt (ahogyan a 18. századtól egyre elterjedtebbé váló uradalmi térképfelmérések földmérői sem), így a tanúk vallomásaira kellett hagyatkozniuk, akik minden esetben bölcs, „meglett” öregemberek voltak: a faluközösség szájhagyományába tartozó legértékesebb tudásnak, a határismeretnek letéteményesei és kinyilatkoztatói.
Oszloptöredék Fehérvárról. Ehhez
hasonló régi kövek is szolgálhattak
határjelül a feudális Magyarország
jobbágyainak
A határ „tudása” különálló, rendkívül becses tudománya volt a feudális kor jobbágyának. Ahol nem volt egyértelmű (például a szántóföld terjedelméből vagy folyóból, erdősávból), ott tanították, főként a határjárásokra magukkal vitt siheder fiúk révén, akiket ősi szokás szerint megvertek, „megcsaptak a határon”, hogy, Jókait idézve, „ráemlékezzenek a statutióra vénember korukban”. A felbecsülhetetlen értékű tudáskincs többnyire határjelek (így például különleges alakú vagy rovátkolt fák, nagy munkával összehordott „határhalmok”, régi romok, árkok és hasonlók) elhelyezkedésének és egymástól viszonyított távolságának ismeretéből állt, merőben szóbeli tradíció volt, amelyet csupán a 18. század fejlődő uradalmi gazdálkodásának szakemberei formálhattak lassan különálló térképészeti tudománnyá.
A határjárások tanúsága szerint a határon való káromkodás és fogadkozás elfogadott, sőt, előírt (minden bizonnyal a gonosz erőket távol tartó hatású) cselekvésforma; az itt elmondott esküszövegek nagyon súlyosak és a néphagyomány makacsul ragaszkodik hatékonyságukhoz. Néhány helyen még a kuruc háborúkig is kivitték a beiktatandó birtokost a határra, kötésig a földbe ásták, és ott mondatták el vele a földre esküvés rettenetes formuláit. Van olyan falu, ahol azt beszélték, megnyomorodás és örökös szerencsétlenség sújtotta azt a hamisan esküdő parasztot, aki, lábbelijébe otthonról származó földet tévén, a szomszéd település határában megesküdött, hogy „faluja földjén áll”, és ezzel a tettével „elesküdte a határt”. A határ „tudása” tehát becsületes tudás, és ezért a becsületességért cserébe birtoklóit is megbecsüli a közösség. Számtalanszor előfordult, hogy a határjárásokban emlegetett öregembereknek mesebeli kort tulajdonítottak és megkülönböztetett tisztelettel bántak velük.
A határ átlépése hovatovább minden esetben mélyen rituális cselekvés. Képzete összefügg az egyik világból a másikba való átmenettel, és sokféle szimbolikus cselekedet kíséri. Az exogám házasodási szokásokkal rendelkező falvakban példának okáért a más településről hozott menyasszonyt szokás volt megtáncoltatni a határon, és vannak olyan források is, amelyek a határjáráskor a két szomszédos falu képviselői közötti ruhacserét is megemlítik.
A határon tehát elmosódnak a különbségek ember és ember, természet és kultúra, rend és káosz között. Ez a veszedelmes hely szükségszerűen létezett – a földhöz kötődő jobbágy gondolatvilágából szárba szökve önmagát definiálta a civilizációval szemben és különféle minőségeiben – jelként, gátként, kapuként – mindig ott állt falu és város, út és mező, ország és ország között: két világ határán.

Tompa László doktorandusz
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója


Források és ajánlott irodalom:

-          A mellékelt határjárás a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárából származik, annak tulajdonát képezi. Jelzete: MNL OL P 1327 13. sor 23/a No. 112. Ezen a helyen történő részleges közlésének semmiféle gazdasági célja nincs, törvénybe nem ütközik.

-          A határhoz kapcsolódó hiedelmek kérdéskörének részletekbe menő taglalását ld. Takács Lajos: A bálvány, mint határjel. Népi kultúra – népi társadalom XIII. Budapest, 1983.

-          Takács Lajos: Határjelek, határjárás a feudális kor végén Magyarországon. Budapest, 1987.

-          Tóth Péter: A határvizsgálati tanúkihallgatási jegyzőkönyvek történeti néprajzi forrásértéke. In: Rendi társadalom – polgári társadalom 2. Kutatás – módszertan. Konferencia. Gyula, 1987. augusztus 26-28. A Békés Megyei Levéltár kiadványa. Szerk.: Erdmann Gyula. Gyula, 1989. 272-280. p.

-          A határhoz, határátlépéshez kapcsolatos képzeteket ld. Mauss, Marcel: Szociológia és antropológia. Első rész. A mágia általános elméletének vázlata. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. 51-191. p.