2017. április 23., vasárnap

"Mi vagyunk az androidok"

Automaták és mechanikus játékok a kora újkorban


A XV. századtól kezdődően az új szellemi irányzat, a reneszánsz nyomán Európa-szerte számos gyűjtemény jött létre a királyi, fejedelmi és főúri udvarokban, illetve a művelt, tehetős polgárok otthonaiban. A társadalom e rétegeinek hatalmi szükségletei meghatározták kulturális igényeiket és magatartásukat is: a tezaurálás az értékteremtésnek és a megőrzésnek, a látványosság pedig a reprezentációnak, s így a politikának volt fontos része. Az ezekhez kapcsolódó mecénási tevékenység teremtette meg az előző két fogalom alapját; a támogatott és az udvarban foglalkoztatott művészek alkotásaikkal műpártoló uruk gyűjteményét gyarapították.




A felfedezések, a könyvnyomtatás, a háborúk fokozta haditechnikai fejlődés és a nagy építkezések nyomán átmozgatott föld számtalan ismeretlen és érdekes dolgot rejtett, amelyek az ember csillapíthatatlan kíváncsiságával és tudásvágyával találkozva létrehozták az ún. Kunst- und Wunderkammereket, Raritätenkabineteket, azaz a „csodakamrákat”, kincstárakat és ritkasággyűjteményeket – a tudás és az értékfelhalmozás templomait. Előzményüknek tekinthető a középkorra visszanyúló kincstár, ám attól mind eszmeiségükben, mind a kollekciók darabjainak rendszerezésében jelentősen eltértek. Egy ilyen gyűjteményben – amelyhez gyakran könyvtár is tartozott – számos különféle tárgy kaphatott helyet: festmények, ötvösművek, természeti ritkaságok, fegyverek, mechanikai szerkezetek, azaz automaták, illetve pohárszéki eszközök, numizmatikai emlékek és antikvitások - egyszóval minden, ami régi, az ország és a természet múltját és jelenét őrzi, minden, ami különös, ami értékes és bemutatásra méltó a humanista tudományos szemlélet és a retorika szabályai szerint, a tárgyak neveihez fűződő analógiák alapján rendszerezve. A reneszánsz ember világát egységben és összefüggésekben felfogó igénye nem ismert határokat.

Európában a XVI. századtól kezdődően kialakuló gyűjtemények egyre összetettebbé váltak, külön termekben helyezték el az azonos tárgycsoportokat, és méretre készíttetett szekrényekben, asztalokon, vagy ládákban tárolták az egyes darabokat, a nagyobbakat a földre helyezték és rendszerint a falakat is díszítették – festményekkel, kárpitokkal vagy trófeákkal. Ezek a tárházak jelentősen eltértek a középkori elődeiktől, a kincstáraktól, bár a tezauráció, mint szempont a gyűjtemények kialakításában továbbra is megmaradt, ám fokozatosan előtérbe került a Föld gazdagságának, a természetnek a megismerése, és az egyre nagyobbá váló kollekciók a diplomáciai és peregrinus utak kedvelt színhelyeivé, s ezáltal a reprezentáció egyik kulcselemévé váltak. A gyűjtemény gyarapításában a művészek támogatása, a mecenatúra jelentős szerepet játszott, de gyakran alkalmaztak hivatásos gyűjtőket is, akik utazásaik során felkutatták a kollekcióba illő természeti ritkaságokat, ötvösműveket, mechanikai csodákat, a távoli országok tárgyait, régiségeket és képzőművészeti alkotásokat.

Ördögöt ábrázoló gépezet
Ludovico Settala milánói
gyűjteményéből
A nagyobb tárházakban külön szakembereket alkalmaztak az állomány rendszerezésére és karbantartására. Az, hogy a korszakban egyre elterjedtebbé vált a természeti ritkaságok gyűjtése, a felfedezőutak és az élénkülő tengerentúli kereskedelem hatása volt: addig ismeretlen növények és állatok jutottak el Európába, emellett ekkor fejlődtek ki a tartósítási eljárások, pl. az alkoholban való konzerválás is. A jelentősebb tárházakról nyomtatott katalógusok jelentek meg, és könyvek készültek a gyűjtemények helyes kialakításának módjáról, a tárgyak rendszerezéséről és elhelyezéséről.

A XVI. század egyik legjelentősebb gyűjteményekkel foglalkozó, rendszerező jellegű munkája az 1565-ben megjelent Inscriptiones. Szerzője Samuel Quicchenberg, a Fugger család augsburgi könyvtárának alkalmazottja, majd V. Albrecht bajor herceg képtárának gondozója volt. A herceg megbízásából az 1560-as évektől Itáliában tett utazásai – melyek nyomán megismerte Ulisse Aldrovandi és a Mediciek gyűjteményét is – nagy hatással voltak rá. Művében amellett, hogy praktikus tanácsokat adott a gyűjtők számára, egy ideális, tudományos rendszerezésen alapuló tárházat vázolt fel, melyben a tárgyakat 5 osztályba és azon belül különböző alosztályokba sorolta, így a negyedik részbe példának okáért a mechanikus szerkezeteket. Az automaták kapcsán tudós értekezések is megjelentek így pl. Athanasius Kircher Musurgia universalis (1650) című munkájában leírt egyet, melynek játéka során 3 küklopsz szinkópa ütemre kalapál, miközben Vulcanus vezényli őket, illetve egy táncoló csontvázat is.

Az emberi fantázia és találékonyság már az ókortól megpróbálta utánozni az élőlények mozgását különféle masinákkal, ezek azonban ekkor még nagyok, súlyosak és nehézkes mozgásúak voltak. A kisméretű és könnyen szállítható automaták készítését évszázadokkal később, a kulccsal felhúzható rugós hajtású óraszerkezet és a kiegyenlítő csiga feltalálása tette lehetővé. A manierizmus és a barokk művészet időszakában az automaták, a mozgó mechanikus figurák értékes és különösen drága darabjai voltak az uralkodói és főúri udvarok gyűjteményeinek. A Kunstkammerekben vagy Wunderkabinetekben a világ kicsiben jelent meg, a természet végtelen változatossága és átalakulása, az isteni teremtőerő és a játékos emberi elme egyaránt szerepet kapott. A Quicchenberg által a negyedik gyűjteményi csoportba osztott mechanikai játékok, a különböző formájú mozgó automaták előkelő órásműhelyekben születtek, mintegy az isteni teremtést utánozva.

Az Iparművészeti Múzeum 1910-es éveinek vásárlásával került a gyűjteménybe több más itáliai reneszánsz és manierista darabbal együtt a Juanelo Turriano olasz óraművesnek tulajdonított, 1570 és 1580 közöttire datált zenélő automata férfiszent. A 41 cm magas és 14 cm átmérőjű talpon álló szakállas férfiszent fejét, kezét és lábát fából, a szerkezetet vasból, acélból és fából alakította ki a mester, egyes részletek pedig – mint a fejre szegecselt aranyozott glória – sárgarézből, a csengőket pedig harangbronzból öntötte ki. A muzsikát kiváltó dallamhenger acéltüskékkel kivert fa, ruházata pedig nyersszínű selyemdamaszt karing és fémszálas szegélyű kék selyemdamaszt palást. A kulccsal felhúzható rugós szerkezet a jobb lábfej lenyomásával indítható. Harangjáték kísérete mellett a figura jobb karját vállból mozgatja, a kezében lévő csengettyűt rázza. Fejét jobbról balra, majd visszafelé fordítja, eközben szemét és száját mozgatja. A program végén fejet hajt – egy indítással kétszer ismétlődik a muzsika és a mozdulatsor. A dallamhengeren elhelyezkedő üres tüskevájatok arra mutatnak, hogy eredetileg egy másik dallam kísérte a figura mozgását. A ma hallható muzsika nem határozható meg pontosan, zenetörténeti kutatás inkább világi, mint egyházi dallamnak véli.

Bűnbánó ferences barát
figurája a XVI. századból
Mindössze egy további, a budapesti figurával közel egykorú, imádkozó (valószínűleg ferences) szerzetest formázó automata ismert a világon: a washingtoni Smithsonian Institution - National Museum of American History őrzi. Mechanikus szerkezetét tekintve közeli analógiája a magyarországi darabnak, s méretük is közel azonos. Az 1560 körül Dél-Németországban készült darab kulccsal indítható, játéka során négyzetalakot formázva gurul, jobb kezével bűnbánóan üti mellét, fejét és szemeit mozgatja, szájával némán formálja a szavakat, s rázza a bal kezében tartott rózsafűzért: imádkozik.

Az előzőekhez hasonló méretű és szerkezetű, ám profán témájú automata a bécsi Kunsthistorisches Museum Kunstkammerében található, „lanton játszó hölgy” néven ismert zenélő figura, amelyet Giovanni Torriano (Juanelo Turriano) 1570 körül készült művének tart a kutatás (a hasonlóságok okán valószínűsíthető, hogy a washingtoni szerzetesfigurát is Turriano készítette). A 44 cm magas, spanyol származású automata játéka során gurul, kezét mozgatja, mintha játszana a hangszeren, fejét pedig forgatja, mintha énekelne.

II. Rudolf császár prágai gyűjteményeinek fennmaradt darabjai között található egy 39,5 cm magas, 32,5 cm hosszú és 18,3 cm széles, aranyozott és részben zománcozott ezüst, befoglalt drágakövekkel és gyöngyökkel ékesített kentauron lovagló Diana istennőt ábrázoló augsburgi alkotás, amelyet Hans Jakob I. Bachmann készített 1602 körül. A tárgy szerkezete az előzőekhez képest bonyolultabb, kifinomultabb. Játéka során, miközben gurul, a kentaur figura szemeivel, az istennő pedig feje mozgatásával keresi a vadat, az egyik kutya szája mozog – csahol – a másik pedig a levegőbe szimatol, jelezvén, hogy már közelít a zsákmány. Mikor a tárgyon található óra mutatója körbeér, a kentaur kilövi prédájára a nyílvesszőt. A kentaur-automatával analógiát mutat egy, szintén a bécsi Kunsthistorisches Museumban őrzött, XVI. század végi török lovast megformáló arany mechanikai játékkal, illetve annak hajós változatával.

Kentauron lovagló Diána - 1602, Augsburg           

A kora újkorban a hajó, hadi és kereskedelmi célzatú felhasználásán kívül, politikai és reprezentációs jelentéssel is bírt, a hatalom, a hódítás és a felfedezések szimbóluma volt. A II. Rudolf császár Kunstkammeréből származó asztali hajóautomata a vendégfogadásokkor éppen ezeket a fogalmakat jelenítette meg, kifejezte az uralkodó, gazdagságát, kiterjedt hatalmát és birodalmát, valamint katonai erejét. Az aprólékosan megmunkált, 67 cm magas és 66 cm hosszú, aranyozott ezüst hajó vitorláin mitológiai jelentek láthatóak, a zászlókon és trombitákon pedig a Habsburg család címere. Az automata apró bábúi egy lassú, ünnepélyes dallamot játszanak, majd kis szünet után a hajó egy hasonló, gyorsabb, magasabb hangú tételre elindul, majd 4 ágyúlövéssel fejezi be mozgását. A tárgy analógiájának tekinthető az 1620 körül készült, ébenfa, aranyozott réz és ezüst Minerva diadalmente, amely játéka során előre halad, miközben 12 orgonasíp dallama hallható.

Rudolf császár hajóautomatája         

A kora újkor századai során, ahogy a természettudomány fokozatosan nagyobb figyelmet kapott és a raritásgyűjtemények is egyre elterjedtebbé váltak, az automaták között is megjelentek az állatokat formáló, és az igazi ritkaságnak számító állatokból készült mechanikai szerkezetek. Ezen tárgyak az előző figurák hagyományának továbbélésén alapultak, ám igazodtak a kor ízléséhez, és a természethistorikus szemlélethez. A drezdai Staatliche Kunstsammlungenben is őriznek egy 98 cm magas, 1625 körülre datálható preparált medvét, mellkasán egy órával (ismeretlen mester munkája), amelybe egy mechanikai szerkezetet építettek, így az felhúzás után dobol. A tárgy önmagában érzékelteti a Kunstkammerek és a Raritätenkabinetek világát, ahol a természet megismerési iránti vágy az ember találékonyságával találkozott. Ezen jelenség fedezhető fel az 1590-ra tehető, Hans Schlottheim által készített rákautomatában is: a mester megfigyelte az állatok mozgását, majd egy fából és fémből álló testbe illesztett mechanikai szerkezettel készített egy járó automatát.

Minerva diadalmenete - 1620         

A XVIII. században több humanoid automata is készült, melyekre „Cogito, ergo sum”, „Mi vagyunk az androidok” és hasonló mondatokat írtak, köztük Pierre Jaquet-Droz és Jean-Frédéric Leschot órásmesterek három szerkezete (két író kisfiú és egy muzsikáló lány-baba), és egy zenélő Marie Antoinette-figura, David Roentgen munkája 1784-ből, ma a Metropolitan Museum tulajdona.

A Kunstkammerek, Raritätkabinetek automatái – jelentős anyagi értékük mellett, amelyet csak növeltek a felettük elmúlt évszázadok – az emberi érdeklődés és lelemény megfogható bizonyítékai: tanulságtételek az elme és a kéz munkájáról és az emberiség haladását szavatoló örök kíváncsiságról.

Bódai Dalma
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Kora Újkori Magyar Történelem doktori programjának hallgatója 


Ajánlott irodalom:

Alexander, Edward P.­, Alexander, Mary: Museums in Motion. An Introduction to the History and Functions of Museums. Lanham, 2008.

Binni, Lafranco, ­Pinna, Giovanni: A múzeum. Egy kulturális gépezet története és működése a XVI. századtól napjainkig. Budapest, 1986.

Bredekamp. Horst: A Kunstkammer mint játéktér. In: Café Bábel, 4. 1994. 14. sz.

Bredekamp, Horst: The Lure of Antiquity and the Cult of the Machine. The Kunstkammer and the Evoution of Nature Art and Technology. Princeton, 1995.

Haag, Sanbine, ­Kirchweger, Franz: Die Kunstkammer. Bécs, 2012.

Mauries, Patrick: Das Kuriositätenkabiett. Köln, 2002.

Pataki Judit (szerk.): Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum. Budapest. 2006.

Quicchenberg, Samuel: Isncriptiones vel Tituli Theatri Amplissimi. München, 1565.

R. Várkonyi Ágnes: A Múzeum gondolata a felvilágosodás korában és a reformkorban. In: Acta Musei Militaris In Hungarica. A Hadtörténeti Múzeum Értesítője, 4.2003. 3. sz.

Schlosser, Julius von: Die Kunst- und Wunderkammern der Spätrenaissance. Leipzig, 1908.

Viskolcz Noémi – Sinkó Katalin: „Műgyűjtemény” szócikk In: Kőszeghy Péter (szerk.): Magyar Művelődéstörténeti Lexikon: középkor, kora újkor. VII. köt. Budapest, 1998.

Vocelka, Karl: Rudolf II. und seine Zeit. Wien–Köln–Graz. 1985.


Waidacher, Friedrich: Az általános muzeológia kézikönyve. Metamuzeológia, történeti muzeológia, elméleti muzeológia. Budapest, 2011.