2017. május 22., hétfő

Álomidő a Kárpátok között

A feudális kori magyar parasztság időfelfogásáról

Az álmodó falu Nagy Imre
Erdélyi falu című festményén
Az idő múlásának érzékelése és az arra adandó reflexió szükségessége minden bizonnyal az emberiség legrégebbi tapasztalásai közé tartozik. Az ember jóval a történelemtudomány által átlátott és felbecsült múlt „kezdete” előtt rákényszerült arra, hogy a megállíthatatlanul haladó időt, létezésünknek ezt a rendkívül elvont fogalmát, valamiképpen megfoghatóvá tegye, és szintén mérhető időtartamú életét a természet és a korok ciklikusan változó, vagy éppen előrehaladó eseményeihez mérje hozzá. Minden kultúra, a világ történetében valamennyi emberi népcsoport kifejlesztett magában valamiféle időkezelési struktúrát; ez többségében igazodott azokhoz a természeti és társadalmi körülményekhez, amelyek keretében az ember létezett és létezik ma is.


Az idő relativitása (ha nem is a megértés, de legalábbis az említés szintjén) mostanára széles körben ismeretes az általános iskolás tanulók körében is. Talán kevesebben gondolnak bele abba, hogy a múló idő viszonylagossága mennyire közvetlenül függ a társadalmunk technológiai színvonalától, civilizációs hozadékától és a legszorosabban értelmezett életkörülményeinktől. Mostani, modern közösségünk élete elképzelhetetlen lenne az órák, naptárak és az időmérésre szolgáló, illetve működési elvükben azon alapuló számtalan technológiai vívmány nélkül. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy „mai fejünkkel” nehezen gondolunk bele az előttünk való korok időszemléletének jellemzőibe – azokéba a korokéba, amelyekben még nem álltak az ember rendelkezésére a mostaniakhoz hasonló gépezetek, és ennél fogva az élet meg sem követelte azt a másodpercmutató szerinti beosztást, ami a 21. században elkerülhetetlennek látszik.
A címben szereplő fogalom a kultúrantropológia és a néprajztudomány tudáskincsének része. Ausztrália távoli tájain, ahol az őslakosok életmódja sokáig a legpontosabban leképezte a paleolitikum világának sajátosságait, az Álomidő (Altjira, azaz „Álmodás”, de használják az európai kultúrkörben nevelkedettek számára sokkal többet mondó, angol Everywhen kifejezést is) az a különös, profán tapasztaláson túli birodalom, ahol az ősök szellemei és a világot mozgató erők laknak. Az Álomidőben a korszakolás, az egymásutániság és még az idő maga sem létezik úgy, ahogyan azt az anyagi világban megszoktuk – az egyes események egymásba csúsznak, minden egyszerre foglal helyet benne, és a befogadó által érzékelt egyforma távolságukkal a régmúlt eseményei megfogható közelségbe kerülnek. Az Álomidő tehát éppen annyira sajátja a jelenkor őslakosának, mint több száz, esetleg több ezer esztendeje élt ősének – egy olyan különleges hely, ahol múlt, jelen és jövő „egymásra talál”.
Minél távolabb haladunk vissza a történelmi korokban, a természetközeli közösségek időszemlélete annál inkább hasonlít erre a mitikus „Álomidőre”. Nem is olyan régen (egész pontosan a 19. századig) a magyar jobbágyság, vagyis jobban mondva a falusi lakosság időfelfogása is ilyesféle volt – más értékrend, másféle számok szerint mérve az időt.
Ahhoz, hogy megérthessük a földhöz, annak terményeihez minden másnál jobban kötődő jobbágyi lakosság időszemléletét, elsősorban el kell vetnünk minden olyan időfelfogást és járulékos nézőpontot, amelyek a paraszti élettől idegen jelenségekhez kapcsolódtak. Az időnek évtizedekben, évszázadokban és évezredekben való mérése példának okáért csaknem két évezreden keresztül az uralkodó kisebbség, így elsősorban a papság, értelmiség, a szűkebb értelemben vett udvar és a nemesség sajátja volt. Hatalmuk legitimálásához, munkájuk és terveik véghez viteléhez főként nekik volt szükségük arra, hogy igen régen megesett cselekedetek és történések pontos idejét ismerjék. Az évszázadok során kialakult néhány jellegzetesen „osztályhoz” vagy „foglalkozáshoz” kötődő időmérési stratégia – így például a benediktinus szerzetesek szokása, mely szerint a napot imaórákra kell felosztani, és így a ciklikusság elsődleges megtestesítője az imádkozások egymásutánisága, csaknem másfélezer éves múltra tekinthet vissza. Az években kifejezett idő múlását megtestesítő egyéb jelenségek, például a krónikák vagy a díszes sírfeliratok, tradicionálisan a nemesség sajátjai.
A Kárpát-medence jobbágyi népességét egyik sem jellemezte igazán. A földműves életmód elsősorban azt követelte meg a parasztoktól, hogy létezésüket – ezzel kapcsolatosan pedig napjaikat, óráikat, perceiket, éveiket és voltaképpen teljes életük hosszát – a természet ciklikus váltakozásaihoz, a munka rendjéhez és homályos, csupán ritkán megélt „történelmi múltjukhoz” igazítsák.
A jobbágyi időszemlélet alapelemei az év és a nap; előbbi évszakokra, valamint munka- és ünnepnapokra, utóbbi pedig napszakokra és az egyes tevékenységek által lefedett időintervallumokra oszlott. Harmadikként lehet említeni az ember életét, amelyet többnyire a sorsfordító cselekmények (születés, házasság és halál) határoltak be; és végül azt a nehezen megragadható „álomidőt”, amelyben a jobbágyság történelmi múltját elképzelte. Lássuk tehát ezeket sorban!
Pieter Bruegel: Paraszttánc
A mulatozás, a termelő munka és a fontosabb életesemények
megünneplése megtörte a hétköznapok monotonitását
Az esztendő felosztása a természet változása szerint a legősibb időrendezési képzetek közül való. A paraszti népességnek főként azért volt szüksége erre, mert így rendet, sorrendiséget adhatott monoton munkáinak, illetve szabályozhatta a munka és a pihenés fázisait. A valódi, nehéz földművesmunkák (így a szántás, az aratás vagy a szőlőkapálás) időpontját részint a növények igényei, részint az időjárás határozta meg; amikor egyik sem volt alkalmas munkavégzésre, elkezdődhetett a falvak „holtszezonja”, a tél. Ez volt az a néhány hónap, amely alatt az emberek az egész éves termés egy részét felélték, és amikor idejüket más tevékenységeknek: kézművességnek, vallási és félvallásos cselekményeknek, ünnepeknek és rítusoknak szentelhették. A természet körforgásán alapuló időszemléletet csupán két tényező alakította jelentősen: az egyik a vallás tevékenységszabályozó hatása, a másik pedig a különféle földesúri és állami beszolgáltatások rendszere. E háromféle ciklikusság a 18-19. századra már elválaszthatatlanul összefonódott. A terménybeszolgáltatások, az adók és járadékok, sőt, még a szerződésekben lefektetett pénzmennyiségek behajtási ideje többnyire valamely jeles kalendáriumi naphoz (elsősorban Szent György és Szent Iván napjához) kapcsolódott. A kereszténység mély meggyökerezésével a szakrális szféra időfelosztó szerepe összeforrt a természet saját szabályozó körével – az új kenyér ünnepétől kezdve a szántóföld megszentelésén keresztül az aratók megáldásáig a naturálgazdálkodást folytató kis közösség éves ciklusait immár az egyház is gondosan szemmel tartotta. A rendkívül régi időkből a kollektív emlékezet eszközeivel konzervált ciklikus rítusok és az egyház kanonizált ünnepei végső soron összemosódtak a paraszti gondolkodásban, és kialakult a babonaságoknak és a népi hiedelmeknek az a gazdag tárháza, amely most a folklorisztika vizsgálati anyagát alkotja.
A majosi templom tornya,
új módi toronyórával.
Hasonlóan alakult a nap felosztása is – általánosan jellemző dolog, hogy a parasztember napkeltekor (vagy valamivel az előtt) ébredt, és napnyugtakor nyugovóra tért. Miután a „modernnek” számító időmérő eszközök, zseb- és faliórák Magyarországon csak a 16. században jelentek meg, és egészen a 19. századig nem terjedtek el a föld népének körében, a jobbágyok az órákat csak viszonylagosan voltak képesek meghatározni. Ennél többre nem is volt szükségük, hiszen a valóban „sürgetős”, közösségszervező és vallásos tevékenységek alapvetően az egyházhoz, a paphoz, azokon keresztül pedig az egyre gyakrabban toronyórával rendelkező templomokhoz kötődtek. A földműves napját a nap állása, nyugovása, a harangszó rendkívül heterogén formái, és végső soron a saját munkájának részfolyamatai osztották fel.
Még hangsúlyosabban sajátságos az emberi élet korszakolása. Modern világunkban elsősorban évek szerint mérünk; a felnőtt kort az állam által meghatározott korhatár, az öregséget többnyire a nyugdíj jelzi. A középkor és a kora újkor paraszti világában azonban az esztendők számolásának jóval csekélyebb jelentőséget tulajdonítottak; nemritkán azt sem tudták, pontosan mikor, melyik évben született a gyermek. Minthogy a keresztelés szertartása, ha messze volt a templom, költséges és veszélyes dolognak számított, az újszülött gyakran esett át úgynevezett „bábakeresztelőn”, hogy ha esetleg meghal, ne hordozza magában az eredendő bűnt. A valódi keresztelésig évek telhettek el.
A pontatlanság ugyanakkor nem csupán a kereszteléseket jellemezte. A 18. században különösképpen megszaporodnak az uradalmi forrásanyagban a határjárások – azok az eskü alatt tett vallomások, amelyek egy-egy közösség földjeinek, telkeinek kiterjedését veszik számba. Az itt kikérdezett emberek néha abszurdan idősek: 100-120 esztendősnek is mondják őket. Ez nem tulajdonítható másnak, mint annak, hogy maguk a falusiak sem voltak tisztában a saját korukkal (másfelől pedig, bizonyára a jegyzők, írástudók is szentül hihették ezt a matuzsálemi számot, ha beleírták a határjárásba). A rendkívül nagy életkor bizonyára amolyan széles körben megengedett „nemes tévedésnek” tekinthető – az időseket, akik közösségükben a legfontosabb hagyományok (így példának okáért a faluközösség kontinuitásához szükséges termőföld felosztására vonatkozó ismeretek) letéteményeseinek számítottak, belehelyezte egy „időn túli időbe” – a távoli múlt tiszteletteljes, értékeket és tanulságokat hordozó, mindinkább elmosódó távlatába.
A nemességgel, a klérussal és az írásbeliséget képviselő, nagyon lassan növekvő deáki és literatusi réteggel szemben a paraszti társadalomnak nem álltak rendelkezésére írott tanulságtételek, krónikák vagy évkönyvek az idő múlásának dokumentálásához. Erre azonban a jelek szerint nem is igen volt szükségük: a mostani iskolai tananyagot kitevő történelmi események többnyire messze a jobbágyok tapasztalásának és gondolkodásának körén kívül játszódtak le, azoknak a parasztság legfeljebb passzív elszenvedője vagy érdek nélküli kortársa volt. Ritkán történtek csak olyan világrengető változások, amelyek közvetlenül képesek voltak befolyásolni a jobbágyság életszemléletét; ezek azonban erősen beleírták magukat a magyar agrárnépesség „Álomidejébe”, és ott, erkölcsi tartalmuknak és tanulságuknak megfelelően elfoglalták a helyüket a múltat „jóra” és „rosszra” felosztó viszonyrendszerben.
A néprajz és az orális történelem kutatásai szerint a parasztság emlékezete, melynek hordozói egyaránt voltak az öregek és a fiatalok, a népdalok és a mondák, a pletyka és a falusi iskola, elsősorban egyfajta mesevilágnak látta a múlt széles távlatait. Fontos alakokat (jóságosakat – mint Mátyás király, Rákóczi vagy Dózsa György –, és gonoszokat – így földesurakat, törököket, tatárokat, „muszkát” és „kozákot”) különítettek el benne, akik éppúgy élhettek „száz éve”, mint „az öregapám idejében”. A pontos dátumok és nevek helyett elsősorban maguk a tettek kerültek a paraszti történelemfelfogás érdeklődésének középpontjába: ezek mentén lehetett elhelyezni az egyes eseményeket és személyeket a tanító célzatú viszonyrendszerben.
II. Rákóczi Ferenc a gyögyösi
katolikus iskola ólomüveg ablakán
Bizonyos alakok viszonylagos állandósággal szerepelnek a jobbágyság meséiben, mondáiban: főképpen a „jó király”, akinek képzete teljesen független az aktuálisan regnáló uralkodó személyétől. A jó király a parasztság védelmezője, aki álruhában járja az országot (Mátyás király), megleckézteti „az urakat” (Rákóczi Ferenc) vagy éppen háborút indít ellenük, valami csekélységért nemessé tesz egy-egy falut vagy családot, megízleli a falubeliek főztjét. Vele szemben szinte állandóan jelen van a földesúr démonizált figurája; ő és a kiszolgáló személyzete, a jobbágyi sorból kiszakadt ispánok és hajdúk, a néppel együtt nem élő vitézek állandó fenyegetést jelentenek a paraszti világra. Időnként nagy hősök is támadhatnak a parasztság soraiból; ezeknek általában a törvényen kívüliség a sorsa, hiszen a fennálló, a jobbágyságnak terhes rendet igyekeznek megbolygatni. Archetipikus formája ez utóbbinak Dózsa, akinek emberfeletti képességeket tulajdonít a népi emlékezet (és figuráját időnként összemossa a jó királlyal – van például olyan változata a szájhagyománynak, amelyben Rákóczit ültetik tüzes trónra); de ilyenek a betyárok is, akiknek neveit hosszú sorokban őrzi a paraszti történelemképzet.
Az álruhás Mátyás király a népmesék kedvelt szereplője,
egyértelműen pozitív alak a magyar folklórban
A nagy történelmi sorsfordulók szintén hangsúlyos helyet kapnak a paraszti „Álomidőben”, többnyire mint a keserű jelent a régi, tejjel-mézzel folyó Kánaánként elképzelt múlttól elválasztó történések. Mohácstól kezdődnek a „török idők”; a törökök, de még inkább a tatárok mitológiai szörnyetegekhez hasonlatosan fordulnak elő a szájról szájra átadott hagyományban. Csatákra, várostromokra a helyi örökségen kívül nem sok utalást lehet találni – annál inkább a török gyermek- és asszonyrabló, jobbágynyúzó jellegére. A hódoltsághoz hasonlóan emlékezetes esemény legfeljebb egy akad a paraszti emlékezetben: 1848 (vagyis „negyvennyolc”, egyike a kevés pontos évszámnak, amelyet megőriz). Kossuth szintén a jó király toposzát viszi tovább, a világosi fegyverletétel pedig Moháccsal egyenlő népi katasztrófa. A szabadságharcnak, a török korszakhoz hasonlóan, megvannak a maga sztereotip mesei alakjai: az obsitos baka, a kardját rejtegető vagy messzi idegenbe hurcolt huszár éppúgy fellelhető a népi történelemben, mint a „nímet” és a svalizsér.
Általánosan elmondható, hogy minél régebbi egy esemény (vagyis, pontosabban szólva, minél távolabb esik a szemlélő által megélt jelentől), annál meseszerűbb és elmosódottabb a képe, annál mélyebbre merül az „Álomidőbe”; egyre kevésbé része a „történelemnek” – egyre inkább mondává, mesévé válik.
Az ilyen módon felhalmozott történeti tudás jellegénél fogva csakis a szájhagyományban élhet; abban a pillanatban, amikor az első évszám az első közkézen forgó könyvbe bekerül, megszűnik a mozdulatlan örökkévalóság képzete, és helyébe lép a mért és már számokkal kifejezhető idő másfajta valósága. Ilyen módon elmondható, hogy az „Álomidő” a Kárpátok között már a 18. század végén lezárult: a falusi iskolák tananyagai és a kalendáriumoknak az olvasni tudó parasztok kezén való sokszori megfordulása legyűrték a szóban átörökített történeti hagyományt. A régi képzet azonban nem pusztult el: a népköltészet, a magyar mese- és mondakincs tovább őrzi a nyomait és betekintést enged a feudális kor magyar parasztságának időfelfogásába.

Tompa László
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója

Ajánlott irodalom:

-          Erdélyi Gabriella: Évek, évszakok, napok, órák: a nép és az elit időérzékelése és jelölése a késő középkorban. In: Személyes idő – történelmi idő. A Hajnal István Kör Társadalomtudományi Egyesület konferenciája. Kőszeg, 2003. augusztus 29-30. Szerk.: Mayer László, Tilcsik György. Szombathely, 2006. 135-142. p.

-          Közelítések az időhöz. Tanulmányok. Szerk.: Árva Judit, Gyarmati János. Budapest, 2012.
-          Katona Imre: A magyar parasztság történelemszemlélete. In: Létünk 1973/6. 107-124. p.
-          Németh András: Mi is az idő? – Történeti időszociológiai és időantropológiai vázlatok. In: Iskolakultúra Online, 1, (2007). 54-75. p.

-          Örsi Julianna: Időmeghatározás a paraszti emlékezetben, 18. századi tanúvallomások alapján. In: Személyes idő – történelmi idő. A Hajnal István Kör Társadalomtudományi Egyesület konferenciája. Kőszeg, 2003. augusztus 29-30. Szerk.: Mayer László, Tilcsik György. Szombathely, 2006.

-          Rösener, Werner: A középkori paraszti világ időfelfogása (Posán László). In: Klió, 2007/1. 75-79. p.
Verebélyi Kincső: Les aiels du temps. Az ifjúság vasárnapja. 1. A paraszti kultúra időszemléletéről. Elérhető a következő linken:
http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/kulhoni_magyarsag/2010/ro/kriza_tarsasag_evkonyv_35/pages/004_Les_aiels.htm