2016. október 15., szombat

A történelem borostyánkövei

Munkája és pályafutása során minden bizonnyal számos, a történészi pályára aspiráló egyetemi hallgató foglalkozott már azzal a gondolattal, hogy kutatásaiban összeköti a kellemest a hasznossal: olyan témát választ, úgy alakítja az érdeklődési körét, hogy szakterülete, amelyben majd elmélyed, és amely végső soron bekategorizálja majd a történettudomány valamely diszciplínájába, egyszerre legyen figyelemfelkeltő és „szabálykövető”, előrelépést jelentő és ugyanakkor hagyománytisztelő, innovatív és konzervatív egyben.
Az ellentétpárok egyes oldalai voltaképpen könnyedén magyarázhatóak. A történész szakmája feltétlenül együtt jár a múlt bizonyos tisztelésével; amellett pedig a történész módszertanát és eszközeit mindenképpen a rendkívül gazdag történetírói hagyományból meríti – ha nem is óriásoknak, de mindenesetre törpék sokaságának vállára áll, amikor megpróbálja áttekinteni a régmúlt korok gyakran nagyon nehezen belátható távlatait. Másfelől viszont a „fiatal” történészhallgató, alapszakos, mesterszakos, doktorandusz éppen a fiatalsága révén hoz magával egyfajta nyugtalan, újító attitűdöt, a feltűnés és a tündöklés vágyát, amelyet (könnyen belátható módon) elsősorban a szabályoktól, dogmáktól való eltéréssel, „valami új” megalkotásával lehet legcélszerűbben kielégíteni.
Ennek a kétfajta, egymást semmi esetre sem kizáró attitűdnek nyomai igen sok történész munkáján meglátszanak. A történetírók mindenkori „fiatalabb nemzedéke” egy sor rendkívül érdekes koncepcióval, kutatói megközelítéssel, meglepő és briliáns témaválasztással, találó és értékes véleménnyel gazdagította a szakmát. A történettudomány élbolyától, fő csapásirányától történt elkalandozások a historiográfia által vizsgált csaknem minden periódusban tetten érhetőek: ezek gazdagítják a múltról való ismereteinket olyan részletességűekké, hogy a régi időkről ránk maradt töredékes panorámakép egyes részei immár meglepő aprólékossággal tárulnak fel.
Az egyik ilyen irányvonal, amely megalakulása óta önálló diszciplínává nőtte ki magát, a művelődéstörténet. Pontos meghatározása sokak számára a mai napig is kérdéses, minthogy a történészi szakma e vaskos szeletének vizsgálati témái, forrásai és az ezek elemzésére felhasznált metodikái rendkívül széles spektrumban szóródnak. A régmúlt idők emberének gondolkodásmódja, életmódja, mentalitása és műveltségének kérdései elkülönülnek a politikatörténet, hadtörténet, gazdaságtörténet vagy éppen a segédtudományok által kutatott és tárgyalt tematikától, ugyanakkor – miután azt az embert tekintik vizsgálati alanyuknak, amely a felsorolt tudományterületek által górcső alá vett eseményeket és történéseket alakította – azokkal rendkívül szoros kapcsolatban állnak.
Ez a diszciplína, amely dinamikusan fejlődik és sokféle leágazásával, érdekfeszítő és fontos kutatásaival méltán érdemelte ki a helyet a történettudomány önállóan művelt ágai között, alapvetően sokféleségre van kényszerítve. Áldása és átka, hite és útja a diverz forrásanyag felhasználása és az egymástól gyakran igen távol álló témák tárgyalása; tudományos diskurzusa többnyire a metodikát érinti, összekötő kapocsként a sokféle irányvonal és kutatási terv között. Kiemelkedően fontos ez a tudományterület abból a szempontból is, hogy (ellentétben a történettudomány egyéb megjelenési formáival) alapvetően a hétköznapok eseményeire, a közembert érintő kérdésekre koncentrál – ezek pedig a múltnak, csakúgy, mint a jelennek, éppen olyan fontos részét teszik, mint azok a rendkívüli, sors- és világformáló jelenségek és változások, melyekkel a politikatörténet, a hadtörténet, a gazdaságtörténet és egyéb diszciplínák foglalkoznak.
A művelődéstörténetnek, és elsősorban a fiatal, feltörekvő generációkba tartozó kutatók által kitermelt válfajának egyik (és talán legfontosabb) jellemzője az érdekfeszítőség. A történészek mintha tudatosan törekednének arra, hogy a múlt szakadozott palettáján szakma és a nagyközönség által egyaránt kíváncsisággal szemlélt apró, sötét foltokra világítsanak rá, a kép pici, ám fontos szakadásait restaurálják.
Ez a hozzáállás rendkívüli előnyt ad a művelődéstörténettel foglalkozó történészeknek. A történettudomány a széles publikum szemében többnyire még mindig évszámsorok, királylisták, háborúk és békekötések láncolatából áll, ilyen formájában pedig a szakma elhivatott művelőin kívül kevesek érdeklődésére számíthat. Általánosan fontos és értékes dolgok pedig nincsenek – egy bizonyos tudomány (különösképpen, ha humántudomány) a mai világban csupán addig releváns, amíg érdeklődésre tart számot, és mihelyt elveszíti ezt az érdeklődést, megszűnik fontosnak lenni – ez pedig a történész szakmáját, amely – mint a halott múltat az élő jelennel összekötő kapocs – rendkívüli jelentőséggel és feladattal bír, alapjaiban veszélyezteti.
A megoldás kézenfekvőnek tűnik. A művelődéstörténet vitathatatlan előnye éppen abban a tényben áll, amely a diszciplína művelőit széttagolja és elkülöníti - az érdekfeszítőségben és a sokféleségben. Abban, hogy a művelődéstörténettel foglalkozó szakemberek lehetőség szerint tudatosan törekednek arra, hogy a múltból ránk maradt forrásanyag közül ne az önmagukért beszélő törvénykönyveket, a harsogó epigráfiákat és a múlt történetét eszközként használó krónikákat vizsgálják meg, hanem a mindennapi élet apró, érdekes forrásait – esetenként azokat, amelyeknek korábban csekély forrásértéket tulajdonítottak. Ezzel részint a szakma iránti érdeklődést teremthetik meg, részint pedig segíthetnek befoltozni a nagy panorámaképen azokat a kis szakadásokat, sötét foltokat, amelyekre a régibb diszciplínáknak nem sikerült rávilágítaniuk.
Ezek a témák és források, levelek és naplók, töredékes gazdasági feljegyzések, margóra vetett félmondatok, levéltárak sötét raktáraiban szunnyadó titkok kis borostyánkövecskékre hasonlítanak. A régi, számunkra időnként a maga teljességében felfoghatatlan múlt egy-egy piciny darabkáját őrzik. Másképpen nem lehet megvizsgálni őket, csak úgy, hogy mélyen beléjük nézünk; nem nagy távlatokból, hanem a távlatok nyújtotta információk előzetes megszerzése által magunkénak tudható ismeretanyag birtokában rendkívül közelről, boncolgatva és értelmezve, kétkedve és gyanakodva, szeretettel és eltökéltséggel bányászva ki őket az évszázados gyantából.
A borostyán pedig – ha kellően megtisztogatják, lecsiszolják, foglalatot adnak neki és végül felveszik – értékes ékszerré lesz; olyan értékké, amely méltóképpen gazdagíthatja a történelem egyre bővülő kincsesházát.


Tompa László, doktorandusz
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója