2016. október 20., csütörtök

„Lelkemet a mindenható Istennek, testemet a föld férgeinek”

A születés és elmúlás, élet és halál körforgása azon kevés és kivételes jelenségek egyike, amelyek a múlt évszázadokban, évezredekben mért távlatain keresztül sem változtak jelentős mértékben. Az idősebb nemzedéket az írott történelem kezdete óta főképpen az foglalkoztatta, hogy tudását, tapasztalatait, vagyonát, birtokait és szerszámait, azaz szellemi és anyagi értékeit a következő generációra átörökíthesse, és így az emberi élet korlátain túlmutató értelmet adjon létezésének.
Ahogyan az elmúlás és az örökhagyás témái az embert a legrégebbtől fogva foglalkoztató kérdések voltak és maradnak, úgy az írott források között az egyik legrégebbtől fogva ismeretes műfaj a végrendeleté. Miután pedig anyagi javakkal még a legínségesebb körülmények között élő is bírt, igen sokan készítettek vagy készíttettek maguknak végrendeletet a századok folyamán – adott esetben olyanok is, akik nem éppen a nagy vagyonukról vagy gazdag életvitelükről híresek napjaink köztudatában.

Az uradalmi irattárakban, a községi gyűjteményekben, az acta locorumok (egy-egy adott helység összegyűjtött, vegyes iratanyaga) és magániratok között a többitől markánsan elkülönülő csoportot alkotnak a jobbágyi végrendeletek. Ezek a többnyire rövid, és – néhány kirívó esettől eltekintve – a többségi forrásanyaggal ellentétben magyar nyelven készült iratok jó néhány tekintetben kivételesen tiszta képet adnak a korabeli emberek vagyoni helyzetéről, gondolkodásmódjáról, az őket sújtó terhekről és kapcsolati hálóik összetettségéről egyaránt.
A jobbágyság körében történő végrendelkezést számos jellemző körülmény különíti el a társadalom egyéb rétegeinek hasonló rendelkezéseitől. Az első ezek közül mindenképpen a jobbágyi birtoklás kérdése, azaz annak a megállapítása, hogy egy, a földjéhez kötött, tulajdonlásában erőteljesen korlátozott, a földesurával valamiféle meghatározott, de mindenképpen alávetett jogviszonyban álló személynek egyáltalán miféle földi javai lehettek, amiről testamentumot írhatott. A földje bizonyos részeiről (elsősorban az úrbéres földekről) ugyebár semmiféleképpen sem rendelkezhetett, hiszen azokat a késői feudalizmus jellemző tulajdonhármassága értelmében a jobbágy csak használta; rendelkezni felette legfeljebb a haszonbérlőnek, birtokolni pedig kizárólag a földesúrnak állt jogában. A jobbágyteleknek pedig sok egyéb része van a szántóföldön kívül, ami a középkori gyökerű törvények szerint a jobbágytelekhez tartozik, és amelyekre vonatkozóan ennélfogva a jobbágynak nincs szabad örökítési joga.
Halottas menet a 19. században.
A temetéssel kapcsolatos szokások
az újkorban sem változtak jelentősen.
Egy másik jelenség egyértelműen következik a jobbágyság társadalmi és műveltségbeli helyzetéből éppúgy, mint az iskolázottságnak a 18. században tapasztalható színvonalából. A legtöbb végrendelkező nem tudott írni; a falusi iskolák sok esetben csak olvasni tanítottak, és olyan gazdákkal, jobbágyokkal is gyakran találkozhatunk, akik csak a nevüket voltak képesek papírra vetni, a többivel azonban már nem boldogultak el. A végrendelet megírásának feladata így a községi notariusra (jegyzőre) hárult, akinek jelenléte, a megfelelő tanúkkal egyetemben kellő jogi tekintélyt nyújtott a végrendelkezés aktusának.
A harmadik jellemző jegy a jobbágyság tradicionális kötelmeiben, a tiszteletre és engedelmességre épülő feudális társadalom struktúrájával kapcsolatban érhető tetten. A 21. század jelensége, miszerint a végrendelkező csupán azokra hagyományoz javakat, akik vele személyes kapcsolatban álltak, a 18. században teljesen ismeretlen volt – a jobbágyok vagyonkájuk tetemes részét ajánlották fel ceremoniálisan bizonyos intézményeknek és személyeknek, így elsősorban földesuruknak, az egyháznak vagy hitközségüknek, végül pedig – vagyonos jobbágyok esetén – szolgálóiknak.
Mészöly Géza Végrendelet című rajza
egy jobbágyi végrendelkezés aktusát ábrázolja.
A jobbágyi végrendelkezések – ahogyan példának okáért Moyses Ferenc bicskei parasztpolgár végrendelete 1782-ből (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 27­–28) vagy özvegy Gruiber Mátyásné Jónás Kataliné 1786-ból (MNL FML Acta Locorum Bicske No. 43–44) – gyakran rituális nyitóformulával indulnak: „Elsöbenis lelkemett ajánlom az örök Mindenhato Istennek, testemet pedig az földnek, és az eö Férgeinek” / „Elsöbbenis lelkemett hagyom és ajánlom az én Teremtö Istenemnek, testemet pediglen az földnek árnyékában örök nyugodalomnak”. A nyitás után többnyire az első néhány tételben találjuk a felajánlásokat. Szokás volt a földesúrnak borjút, tehenet vagy hasonló értékű jószágot adni, és szinte bizonyos, hogy a végrendeletnek ez az első része tartalmazza az egyháznak tett adományokat is (egy 1747-es végrendelet esetében 12 akó bort; MNL FML Acta Locorum Bicske No. 2–3).
Az ezt követő részekben a jobbágy már a rokonairól, szeretteiről emlékezik meg. A félszabad jogállású társadalmi elemekre jellemzően az öröklésnek bizonyos esetekben – például a föld örökíthetőségében – alapvetően gátat szabott a földesúr tulajdonjoga. A jobbágy így elsősorban azokat a földterületeket örökíthette, amelyeket vagy saját, verejtékes munkájával tett művelhetővé, így pedig földfoglalóként jogot formálhatott rájuk (ezeket nevezzük indusztriális – azaz szorgalmi – földeknek), vagy pedig azokat, amelyek valamilyen módon kívül estek a földesúri birtokláson, így elsősorban a vásárolt földeket és a szőlőbirtokokat.
A 18-19. századi jobbágyok végrendeleteiben gyakori, hogy csekély vagyonnal rendelkezők mai szemmel nézve elhanyagolható tételeket sorolnak fel továbbadásra. Ritka és jelentős forrásai ezek a gazdaságtörténetnek, ugyanis – ellentétben a conscriptiokkal (vagyonösszeírásokkal), dicajegyzékekkel (adóösszeírásokkal), bevallásokkal és földesúri összeírásokkal – a kizsákmányolás ellen védő elhallgatástól, befolyásolástól mentes képet adnak a jobbágyi vagyonról. Időről időre ugyanakkor (egy-egy módosabb gazda elhalálozásával) jelentős állatállomány, ingóságok és szerszámok sokasága, földek és készpénzvagyon cserélt gazdát. Az értéktárgyak általában drága vagy csak nagy veszteséggel pótolható szerszámok és közlekedési eszközök (pl. szekér); gyakorta ruhák vagy kelmék voltak. Ez utóbbiakat többnyire a szolgálóknak vagy a velük „eleget fáradott” gondozó cselédeiknek, szomszédjaiknak, komáiknak hagyták a jobbágyok. Ha készpénzről intézkedtek, az szinte bizonyosan valaminek az ára volt; a jobbágygazda meghagyta, hogy halála után adják el a szőlejét, disznaját, marháját stb., és a befolyt összeget adják a kedvezményezettnek.
Végül pedig, sokat elárul a végrendelkező személyek kapcsolatrendszeréről a kedvezményezettek gyakran nagyon széles köre. A szűk nukleáris családon kívül a szomszédság, rokonság, komaság sok esetben a legközelebbi hozzátartozókkal egyenlő juttatásokban részesül (ugyanakkor arra is van példa – jelesen a már említett 1747-es végrendeletben –, hogy a végrendelkező éppen a saját fiát hagyja ki a kedvezményezettek köréből). Külön kategóriát képviselnek a cselédek, szolgálók, inasok vagy éppen a végrendelkező által kitartott „tisztes szegények” – az ő ellátásuk erkölcsi kötelesség, egyfajta adósság, amit a halál előtt mindenképpen le kell róni a lelkiismeret könnyítése céljából.
A végrendeletek tehát láthatóan sokféle módon segíthetik a történeti kutatást. Véleményem szerint legfontosabb erényük, hogy a közelgő halál kölcsönözte őszinteségre és az utolsó jogerős közlés kényszerére alapozva pontosan világíthatnak rá gyakorta nehezen vizsgálható társadalom- és gazdaságtörténeti jelenségekre is.

Tompa László, doktorandusz
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet programjának hallgatója


Ajánlott irodalom:

Az említett végrendeletek a Magyar Nemzeti Levéltár Fejér Megyei Levéltárának székesfehérvári épületében találhatóak, a hivatkozott levéltári jelzeten.

További bicskei végrendeleteket közöl teljes terjedelmében Jakab István László, Bicske helytörténésze: Jakab István László: Bicske története. Bicske, 1969.


A jobbágyi birtoklásról és az indusztriális földekről ld. Kaposi Zoltán: Uradalmi gazdaság és társadalom a 18-19. században. A vrászlói társadalom átalakulásának folyamata. Budapest-Pécs, 2000.