2016. november 23., szerda

Szigorú büntetés vagy tudatos szülői cselekedet? – Egy újabb Wesselényi-anekdota háttere


Wesselényi Miklós báró levele -
 megírásakor kisgyermek volt még
A történészek kutatásaik során nemegyszer találkoznak olyan történetekkel, amelyek első látásra nehezen elfogadhatónak, meghökkentőnek tűnnek. A dilemmát szerencsés esetben feloldja egy-egy levéltári forrás, és sikerül megbizonyosodni arról, hogy a leírtaknak van-e valóságalapja. Blogunk olvasói egy korábbi bejegyzésből már megismerhettek egy Kemény Zsigmond által lejegyzett, Wesselényi Miklósról szóló anekdotát, s annak hátterébe is betekintést nyerhettek. Ez alkalommal egy másik történetet vizsgálunk meg, amely az erdélyi emlékíró, Újfalvi Sándor tollából maradt ránk.


Ifj. Wesselényi Miklós gyermekkorából csupán néhány levelet találhatunk meg személyi irathagyatékában. A gyermeki kéz keltezetlen sorai betekintést engednek Wesselényi lelki világába és szüleivel való kapcsolatába: van közöttük, amelyet a lelkiismeretes tanuló ír, s van olyan is, amelyet az apjáért aggódó fiú. Az egyik id. Wesselényi Miklósnak címzett levél érdekes, első látásra nehezen értelmezhető információkkal szolgál: „Megtsaltam Édes Apot, mert jol tanultam.” Az idézett mondat hátterét Újfalvi Sándor egyik anekdotája világítja meg. Eszerint a Wesselényiékkel rokonságban álló Teleki-testvérek – Ádám, valamint József, a Magyar Tudományos Akadémia későbbi elnöke – látogatásakor az apa tudáspróbát rendezett a gyermekek között, de fia egyáltalán nem felelt a kérdésekre. „Rendkívül sérté ez atyja ambícióját, míg bosszúsága dühre változott; tele torokkal kiáltá fel a hajdú tizedest, fiát vasra vereté, és fegyver között a kastély börtönébe kísérteté” – írja Újfalvi.

A zsibói kastély udvara napjainkban.
A képen a főépület, valamint a két pavilon látható.
A levél és az emlékíró által lejegyzett történet összefügg egymással, de van az anekdotának egy olyan eleme, amely minden bizonnyal nem tükrözi a megtörtént eseményeket. Sem a zsibói kastéllyal foglalkozó tanulmányokban, sem a kastély alaprajzán nem találjuk nyomát annak, hogy az épületnek lett volna börtönként szolgáló helyisége. A helyszín beazonosításához a gyermeki levél nyújt segítséget: a „Háloházbol”, vagyis a hálószobából küldi bocsánatkérő levelét „Édes Aponak a Palotára”. A címzés szerint tehát a gyermek nem a kastély főépületében, hanem az egyik melléképületben tölthette büntetését, amely rendelkezett hálószobával. Cserei Farkas 1807. december 28-án Kazinczyhoz intézett levelében megemlítette a két pavilont, amelyek a déli kapu két oldalán ma is láthatók. Kazinczy Ferenc feljegyzései alapján a két pavilon funkciója kizárja, hogy onnan írta volna bocsánatkérését Wesselényi, mivel a nyugati pavilonban volt a családi könyvtár, a keleti pedig mezőgazdasági épületként működött. A büntetés helyszíneként merülhetne fel a keleti melléképület, ez azonban Kazinczy leírásában kocsiszínként szerepel, és az id. Wesselényi Miklós halála után, 1810 márciusában készült összeíráskor még nem készült el. A felsorolt épületek mindegyike a kastély udvarán helyezkedik el, ezek mellett két olyan épület van, amely a kastélytól távolabb fekszik. Az egyik a lovarda, amelyet id. Wesselényi Miklós már 1771 előtt megépíttetett, azonban ez sem rendelkezik hálószobával. A másik a Wesselényi István által 1702-ben emeltetett első lakóépület, amelyet 1749-ben felújítottak. Az épület a ma is látható főépület elkészültével vélhetően elvesztette funkcióját, s a kastély történetével foglalkozó művészettörténészek sem tesznek róla említést – viszont Kazinczy 1816. évi zsibói látogatásakor még állt. A régi lakóépület ma már nem található meg a kastély parkjában, minden bizonnyal 1830-ban vagy 1831-ben bontották le, amikor Wesselényi nagyszabású átépítési munkálatokba kezdett Zsibón. Ez az egyetlen olyan létesítmény, amely a kastély főépületén kívül rendelkezhetett hálószobával, valamint a gyermek születése és az apa halála közötti időben még állt. A gyermek ebben az épületben tölthette büntetését, s innen írhatta apjának bocsánatkérő levelét.

Az "Édes Aponak" címzésű levél
Az esemény időpontjára utalást találunk Újfalvi anekdotájában. A történet szerint az apa „rögtön hívatja Tőkést, fia nevelőjét, és megrendeli fiával azonnal próbatételt tartani.” Tőkés János 1806 októberében indult útnak, hogy megkezdje külföldi tanulmányait, nagy valószínűséggel 1804. január 1-i Zsibóra érkezése és elutazása között történhettek az események. Az időpont meghatározásához további támpontot nyújthat a gyermeki kézírás. Az első Wesselényi által írt datált levél 1806. szeptember 2-án kelt, s az írás már egy gyakorlott kéz munkájáról tanúskodik. A kérdéses levél viszont egyértelműen gyakorlatlan kézírással készült, így 1806 szeptembere előtt keletkezett.

A források és a szakmunkák segítségével körvonalazódtak a történet valós elemei, de továbbra sem kaptunk választ arra a kérdésre, miért ezt a büntetést választotta id. Wesselényi Miklós. A zsibói könyvtár jegyzékében fellelhető pedagógiai munkák közül egyetlen kötet, Rousseau Emil, avagy a nevelésről című műve foglalkozik részletesen a nevelés eme problémájával. Emellett id. Teleki László – a korábban említett, vendégségbe érkező Teleki-fiúk édesapja – A nevelésről címet viselő, kéziratban maradt munkájában találunk gondolatokat a gyermek büntetéséről.

Teleki László kéziratának erkölcsi nevelésről szóló részében foglalkozik a büntetéssel. A nevelő és a nevelt kapcsolatának alapját meglátása szerint a bizalom adja, s ennek jegyében elítéli a testi fenyítést. Csupán egy esetben lehet kivételt tenni: ha a gyermek folyamatosan hazudozik. A büntetés során arra kell törekedni Teleki szerint, hogy a gyermek megbánja tettét, és belássa, hogy hibázott. A fenyítés nemének és mértékének helyes megválasztása azért is fontos, mert a gyerek így érti meg, hogy mi a rossz és mi a jó; ha verést kap, pusztán azért nem fog rosszat cselekedni, mert fél a fenyítéstől. Az Újfalvi által leírt anekdotához illeszkedik Teleki azon tanácsa, miszerint a gyermekben a makacsságot csírájában el kell fojtani, és hamar engedelmességre kell bírni. Arra szükséges tehát törekedni, hogy a gyermek bizalommal és engedelmességgel legyen a nevelő és a szülők irányába. Rousseau az engedetlen gyerek büntetéséül egy olyan formát választ, amely meglepő egyezést mutat az ifjabb Miklós büntetésével. „Ekkor bezárjátok a gyermeket a sötétbe, egy ablaktalan helyiségbe” – javasolja a francia szerző. Rousseau felvázolja a büntetés során a gyermekben végbemenő lelki folyamatokat is: miután rájött, miért lett bezárva, és megtanulta az eset tanulságait, értesíti szüleit, és megegyezik velük, hogy többet nem fog olyat tenni, amivel kiérdemelte a retorziót.

Mivel a rousseau-i tanáccsal ekkora hasonlóságot mutat az ifjabb Miklós története, nagy valószínűséggel tudatos szülői cselekedetről volt szó ebben az esetben. Ez a büntetési forma teljesen illeszkedik id. Teleki László nevelési rendszerébe, hiszen a gyermeket nem éri testi fenyítés, továbbá megtanulja, hogy miért kapta a büntetést. Mindezek mellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a makacsság Teleki szerint olyan gyermeki tulajdonság, amelyet még csírájában el kell fojtani. A levél megírásának ténye azt bizonyítja, hogy Rousseau módszere a gyermek Wesselényi esetében hatásos volt.

Kárpáti Attila István, doktorandusz
az ELTE Történelemtudományi Doktori Iskola Művelődéstörténet Programjának hallgatója



Irodalom

Wesselényi Miklós gyermekkori leveleit a Kolozs Megyei Állami Levéltár (Arhivele Naţionaleale României, Direcţia Judeţeanâ Cluj) Wesselényi-fondja őrzi (fond nr. 250, crt. nr. 159).

Id. Teleki László A nevelésről című kézirata a Magyar Tudományos Akadémia Kézirattárában található a M. Irod. Régi s Újabb Írók művei 4-r. 133. sz. jelzet alatt. 

B. Nagy Margit: Reneszánsz és barokk Erdélyben. Bukarest, Kriterion Kiadó, 1970.

Bíró József: A zsibói kastély. Budapest, 1942.

Kazinczy Ferenc: Erdélyi levelek. Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 2008.

Kazinczy Ferenc levelezése, V. kötet. Sajtó alá rendezte: Váczy János. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia, 1894.

Kárpáti Attila István: Ember az anekdoták mögött. „Hőstettek” és gyászmunka Wesselényi Miklós gyermek- és ifjúkorában. In: Kút: Az ELTE BTK Történelemtudományi Doktori Iskola kiadványa. 2014/1. sz. 19–36.

Rousseau, Jean Jacques: Emil, avagy a nevelésről. Budapest, Papirusz Book, 1997.

Újfalvi Sándor: Emlékiratok. Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1990.